باید بدانیم

صالح و دانش، معاونان غنی کیست؟

محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی کشور و رئیس تیم انتخاباتی «دولت ساز» امرالله صالح را به عنوان معاون اول خود و سرور دانش را به عنوان معاون دوم خود انتخاب کرده است. در این نوشته نگاهی داریم به زندگی نامه معاونان اشرف غنی:

امرالله صالح متولد ۱۳۵۱ از ولایت پنجشیر است. وی در سال ۱۳۶۹، به مجاهدین افغان پیوست و همراه احمدشاه مسعود وزیر اسبق دفاع قرار گرفت و در کنار نیروهای او جنگید. او در اواخر ۱۳۶۸، عضو جبهه متحد شناخته می‌شد و در برابر نیروهای طالبان و القاعده و ارتش پاکستان تا وقوع حملات ۱۱ سپتامبر، مبارزه می‌کرد.

در سال ۱۹۹۷، صالح توسط احمدشاه مسعود، در دفتر روابط بین‌المللی جبهه متحد، در سفارت افغانستان در شهر دوشنبه، کشور تاجیکستان گماشته شد، که به عنوان هماهنگ کنندهٔ کمک‌های سازمان‌های غیردولتی بشر دوستانه و عضو همکار با سازمان‌های اطلاعاتی بیرونی فعالیت می‌کرد.

پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، که توسط القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا انجام شد، و با آغاز جنگ ضد هراس‌افگنی و عملیات نظامی نیروهای آمریکایی و ناتو به افغانستان برای سقوط طالبان و القاعده از قدرت، صالح، در عملیات اطلاعاتی جبهه متحد، زیر نظر نیروهای سازمان سیا شرکت کرد.

پس از تشکیل دولت جمهوری اسلامی افغانستان، صالح، در دسامبر ۲۰۰۴، به ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان توسط رئیس‌جمهور حامد کرزی، گماشته شد. او در جوزا ۱۳۸۹، پس از حمله موشکی بر تالار لویه جرگه، از این سمت استعفا داد و نهادی موسوم به روند سبز افغانستان را بنیان گذاشت. این نهاد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ از عبدالله عبدالله و تیم اصلاحات و همگرایی او اعلام حمایت کرد.

در ۲۲ حوت ۱۳۹۵، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان طی فرمانی، امرالله صالح را به عنوان وزیر دولت در امور اصلاحات در بخش امنیتی و رئیس بورد عالی نظارت بر تعینات افسران ارشد قوای دفاعی و امنیتی منصوب کرد. اما، در ۲۳ جوزا ۱۳۹۶، به دنبال حمله مرگبار در کابل که منجر به کشته شدن حدود ۱۵۰ نفر شد، و پس از آن، کابل شاهد اعتراضات و تظاهرات بود، از سمتش کناره‌گیری کرد. او در صفحه رسمی رخنامه‌اش (فیسبوک) نوشت:

«من از سمت وزیر دولت در امور اصلاحات سکتور امنیتی و رئیس بورد عالی نظارت بر تعینات افسران ارشد قوای دفاعی و امنیتی خودم را مستعفی می‌دانم».

امرالله صالح در تاریخ۲۲ اسد ۱۳۹۶ توسط حکم اشرف غنی سرپرست وزارت داخله تایین شد و پس از انتخاب شدن به عنوان معاون اول اشرف غنی از سمتش استعفا داد.

سرور دانش متولد ۱۳۴۰  از ولایت دایکندی است او سابقه فعالیت در سِمت‌های والی دایکندی (۱۳۸۳)، وزیر عدلیه (۱۳۸۳–۱۳۸۸) و وزیر تحصیلات عالی (۱۳۸۸–۱۳۹۰) را در کارنامه دارد. دانش در سال۱۳۹۳ به همراه عبدالرشید دوستم به عنوان دو معاون اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان شرکت کردند.

او فرزند محمد علی و متولد روستای اشترلی، ولایت دایکندی، است. او تحصیلات ابتدایی خود را در منطقه انجام داد. او تحصیلات بالاتر خود را در رشته‌های مذهبی، در مراکز مذهبی در عراق، سوریه و ایران به پایان رساند. مدرک‌های تحصیلات عالی او شامل: لیسانس حقوق، کارشناس در ثقافت و معارف اسلامی، ماستری در فقه و معارف اسلامی، درجه کادر علمی و مسلکی در وزارت عدلیه برتبه قانون‌دان، رتبه علمی دانش‌پژوه (پوهنمل) در دانشگاه ابن سینا. مدرک تحصیلات علوم دینی او؛ اتمام سطح‌های عالی و اتمام خارج از فقه و اصول است.

پس از سقوط طالبان و روی کار آمدن دولت نو در افغانستان، او در جایگاه‌های اجرایی و رسمی زیر انجام وظیفه نموده‌است:

  • عضویت در جرگه بزرگ (لویه جرگه) اضطراری در جوزا ۱۳۸۱.
  • عضویت در کمیسیون تدوین و نوشتن قانون اساسی به فرمان رئیس دولت انتقالی افغانستان (۱۳۸۱)
  • عضویت در کمیسیون تدقیق قانون اساسی به فرمان رئیس دولت انتقالی افغانستان (۱۳۸۲).
  • شرکت در جرگه بزرگ/لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان (۱۳۸۲).
  • از نخست‌های سال ۱۳۸۳ که تأسیس ولایت نوِ دایکندی از طرف دولت انتقالی افغانستان اعلام شد، به فرمان رئیس دولت انتقالی افغانستان به عنوان نخستین والی این ولایت منصوب شد.
  • وزیر عدلیه و دستیار کمیته قوانین شورای وزیران از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸.
  • سرپرست وزارت تحصیلات عالی از دلو ۱۳۸۸ تا حوت ۱۳۹۰.
  • ریاست هیأت مشورتی در امور عدلی و حقوقی ریاست جمهوری از ۱ حوت۱۳۹۱ تا ۱۳ میزان ۱۳۹۲.
  • معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از ۷ میزان۱۳۹۳ تا کنون.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا