افغانستان

ارگ: تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان تعیین‌کننده‌ی مناسبات بین کابل و واشنگتن نیست.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که مناسبات دولت جمهوری اسلامی افغانستان با ایالات متحده امریکا براساس تعهدات دوجانبه‌ی دو دولت استوار است و تعداد نیروهای امریکایی تعیین‌کننده‌ی مناسبات بین دو کشور نیست.

آقای صدیقی این اظهارات را امروز (شنبه، ۷سرطان) در یک نشست خبری در کابل در واکنش به گزارش شبکه‌ی خبری «سی‌ان‌ان» مطرح کرد.

او گفت که رقم کنونی نیروهای امریکایی، پاسخگوی مأموریت آموزشی، مشورتی و همکاری به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است. او همچنان گفت که مأموریت حمایت قاطع در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین حال، آقای صدیقی گفت که دولت افغانستان از اظهارات وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) که گفته است شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به‌گونه‌ی اوسط تا هشت‌هزار نفر باقی خواهد ماند و هر گونه کاهش بیشتر در شمار این نیروها به شرایط بستگی دارد، استقبال می‌کند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به تازگی به نقل از دو مقام امریکایی گزارش کرده است که دولت دونالد ترمپ در حال نهایی‌سازی تصمیم خود برای خروج بیش از چهارهزار نیروی دیگر امریکایی از افغانستان است.

در گزارش «سی ان ان» آمده است در حالی که این تصمیم هنوز نهایی نیست، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده هفته‌ی گذشته درباره‌ی این طرح با متحدان ناتو گفت‌وگو کرده و این موضوع در جلسات او با مقام‌های ناتو در بروکسل مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.

براساس این گزارش، این کم‌ترین میزان حضور نیروهای امریکایی از زمان آغاز جنگ امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان است.

شمار نیروهای امریکایی در حال حاضر براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یافته است.

طبق گزارش «سی‌ان‌ان»، با اجرایی شدن طرح خروج بیش از چهارهزار نیروی دیگر امریکایی از افغانستان تا خزان سال جاری، تعداد این نیروها در افغانستان از هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر به چهارهزار و ۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

از سوی هم، آقای صدیقی می‌گوید که دولت افغانستان تا کنون به‌عنوان بخشی از تلاش‌های صلح، نزدیک به سه‌هزار و ۹۰۰ زندانی طالبان را از زندان‌های مختلف کشور آزاد کرده است.

همچنان به گفته‌ی او، دولت تا کنون گام‌های زیاد و بزرگی را در راستای صلح برداشته است، اما ادامه‌ی خشونت‌ها از سوی طالبان مردم را نگران کرده و فضای اعتماد برای آغاز گفت‌وگوهای صلح را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.

این در حالی است که براساس معلومات دفتر شورای امنیت ملی کشور، هفته‌ی آخر ماه جوزا، خونین‌ترین هفته‌ی ۱۹ سال پسین بوده و در یک هفته‌ی گذشته نیز خشونت‌ها و تحرکات جنگ‌جویان گروه طالبان از غیرنظامیان در کشور قربانی گرفته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا