اقتصاد

تقدیر غنی از تولید دستگاه تنفس مصنوعی توسط پوهنتون طب کابل.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز دوم می (۱۳ ثور) از ابتکار کمیونتی کالج تکنالوژی و ترمیم تجهیزات طبی پوهنتون علوم طبی کابل برای ساختن دستگاه تنفس مصنوعی (Ventilator) استقبال کرده کرد.

رییس جمهور غنی همچنان اعطای تقدیر نامه به اعضای این کالج را تصویب کرد.

کمیونتی کالج تکنالوژی و ترمیم تجهیزات طبی پوهنتون علوم طبی کابل ابوعلی ابن سینا دیروز از ساختن دستگاه تنفس مصنوعی با استفاده از مواد قابل دریافت در بازار های داخل این کشور خبر داد.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان با نشر اعلامیه گفته است که تیم این کالج در ساختن این دستگاه تنفس مصنوعی در حدود ۳۰ هزار افغانی هزینه کرده است در حالی که قیمت این چنین دستگاه‌ها در بازار های جهانی “حدود ۳۰ هزار دالر امریکایی” می باشد.

به گفته مسوولان این پوهنتون آنان قادر اند که در هر سه روز یک پایه از دستگاه تنفس مصنوعی را تولید و به جامعه طبی این کشور عرضه کنند.

دستگاه‌های تنفس مصنوعی به انواع و قیمت های مختلف در بازارهای جهان قابل دسترس است، اما با گسترش کروناویرس در ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان، شماری زیادی از کشورها با کمبود این دستگاه مواجه اند.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون به ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان گسترش یافته و به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح شنبه دوم می (۱۳ ثور) مرگ و میر ناشی از این بیماری در جهان به بیش از ۲۳۹ هزار نفر و مبتلایان آن به بیش از سه میلیون و ۳۶۹ هزار نفر رسیده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا