افغانستان

حنیف اتمر هفته‌ی آینده در راس یک هیأت بلندپایه دولتی به ایران می‌رود.

قرار است محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه هفته‌ی آینده به هدف بحث روی مسایل مرتبط به مهاجران افغانستان به ایران سفر کند.

این مطلب را محمداشرف غنی، رییس جمهور، روز دوشنبه، بیست‌وششم جوزا، در نشست کابینه مطرح کرده و گفته است آقای اتمر به ایران می‌رود تا روی «موضوعات کلیدی» مهاجران با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کند.

طبق اعلام ارگ ریاست جمهوری، آقای غنی در نشست کابینه به موضوعات مربوط به مهاجران افغانستان در ایران پرداخته است و از اقدامات وزارت امور خارجه و معین پناهنده‌گان وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان در مورد حادثه دهانه ذوالفقار و رویداد آتش‌سوزی موتر حامل مهاجران افغان در یزد ایران، ستایش کرده است.

سرپرست وزارت خارجه در حالی قرار است به ایران برود که در جریان دو ماه اخیر دو حادثه که نیروهای نظامی ایران در آن دخیل گفته شده‌اند، از مهاجران افغانستان قربانی گرفته و روابط دو کشور را زیر تأثیر قرار داده است.

حادثه نخست در دوازدهم ثور سال جاری در مرز میان دو کشور رخ داد. شماری از مهاجران افغانستان که قرار بود به ایران بروند، براساس گزارش‌ها، از سوی مرزبانی ایران مجبور به پریدن به رودخانه هری‌رود شده‌اند. در این حادثه طبق یافته‌های دولت افغانستان در مجموع ۴۶ نفر از کارجویان افغان به رودخانه‌ی هری‌رود انداخته شده‌اند. از این میان، ۱۷ نفر ناپدید شده، ۱۲ نفر غرق شده و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته‌اند.

هم‌چنان حادثه دوم در چهاردهم جوزا، در یزد ایران رخ داد. یک موتر حامل مهاجران افغانستان گفته شده است که در پی شلیک پولیس ایران آتش‌ گرفته و در آن سه مهاجر کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند.

به دنبال حادثه یزد ایران، شماری از شهروندان کشور در برابر نماینده‌گی‌های سیاسی ایران در برخی از شهرها دست به تظاهرات زدند و ورودی برخی از نماینده‌گی‌های ایران در افغانستان را با رنگ سرخ رنگین کردند.

وزارت خارجه ایران این تظاهرات را تعرض به سفارتش خواند و در اعتراض به آن عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران را احضار کرد. ایران گفته است که «عده‌ای قلیل» در پی تحرکات «عده‌ای معدود» از جریانات خاص سیاسی دارای سابقه «ضدیت با جمهوری اسلامی ایران» و حسن هم‌جواری میان دو کشور، مرتکب برخی اقدامات‌ اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های» این کشور شده است.

وزارت خارجه افغانستان اما گفته است که این تظاهرات مسالمت‌آمیز و حق قانونی و شهروندان افغانستان بوده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا