افغانستان

دو خلبان زن افغان، نخستین پرواز مستقل‌شان را با موفقیت به پایان رساندند.

مرضیه سلحشور، ۲۸ ساله و صفیه فیروزی، ۳۰ ساله، موفق شدند بدون همراهی همکاران مردشان، با هواپیمای نظامی سسنا ۲۰۸، از کابل به ولایت قندوز، در شمال افغانستان پرواز کنند. مرضیه متولد ولایت دایکندی و دانش‌آموخته دانشگاه کابل است و دوره آموزش‌های خلبانی را در جمهوری چک گذرانده است.

او می‌گوید دیگر سرنشینان هواپیما، وقتی که متوجه شدند هر دو خلبان زدن هستند، واکنش مناسبی نشان ندادند و حتی بعضی‌ها می‌خواستند از پرواز منصرف شوند، اما وقتی هواپیما با موفقیت در منطقه ناامن قندوز به زمین نشست، “سرنشینان احساس خرسندی می‌کردند و من و صفیه، احساس غرور”.

انتشار تصاویر پرواز هواپیما با دو خلبان زن، با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

منیره یوسف‌زاده، معاون وزارت دفاع، با شریک سازی تصویری از این پرواز، مرضیه سلحشور و صفیه فیروزی را “قهرمان” خوانده و نوشته به زنان خلبان خود افتخار می‌کند.

پرواز خلبان‌های زن در ارتش کشور، بی‌سابقه نیست.

خاتول محمدزی، که اکنون جنرال در ارتش کشور است، در دهه ۱۹۸۰ خورشیدی نخستین زن خلبان هلی‌کوپتر و چترباز در تاریخ افغانستان لقب گرفت.

نیلوفر رحمانی هم در سال ۲۰۱۲، پس از پایان آموزش‌های خلبانی، نخستین خلبان زن یک هواپیمای نظامی در افغانستان شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا