افغانستان

سه گذرگاه مرزی افغانستان با پاکستان به‌روی کالاهای صادراتی تاجران افغان باز شد.

منابع محلی در ولایت‌های ننگرهار، خوست و قندهار می‌گویند که گذرگاه‌ های تورخم، غلام‌خان و اسپین‌بولدک به‌روی کالاهای صادراتی افغانستان به پاکستان باز شده است.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار در اعلامیه‌ای گفته است که گذرگاه تورخم حوالی ساعت ۱۰:۰۰ پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۲ سرطان) به‌روی کالاهای صادراتی افغانستان باز شده است.

در این اعلامیه گفته شده است که مطابق طرزالعمل مبارزه با شیوع ویروس کرونا، صادرات به پاکستان و خیبرپختونخوا از طریق گذرگاه تورخم آغاز شده است.

براساس اظهارات عطاالله خوگیانی،سخن‌گوی والی ننگرهار، در نخستین روز صادرات، بادرنگ، سنگ، زغال چوب و تعدادی کالای دیگر به پاکستان صادر شده است.

به گفته‌ی او، پیش از این گذرگاه تورخم تنها به‌روی کالاهای وارداتی باز بود و پس از این مطابق به طرزالعمل، صادرات و واردات از طریق این گذرگاه شش روز در هفته انجام می‌شود.

در همین حال، دفتر مطبوعاتی والی خوست نیز در اعلامیه‌ای از بازشدن گذرگاه غلام‌خان به‌روی کالاهای صادراتی افغانستان خبر داده و گفته است که چندین عراده موتر حامل کالاهای افغانستان از طریق این گذرگاه وارد خاک پاکستان شده است.

بهیر احمدی، سخن‌گوی والی قندهار نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که گذرگاه اسپین‌بولدک – چمن حوالی ساعت ۱۰:۰۰ پیش از ظهر امروز به‌روی کالاهای صادراتی افغانستان باز شده و در مرحله‌ی نخست، ۵۰ موتر حامل کالای افغانستان وارد خاک پاکستان شده است.

از سوی هم، وزارت صنعت و تجارت کشور گفته است که صادرات به پاکستان پس از دو ماه توقف، از سر گرفته شده است. این وزارت گفته است که میکانیزم خاص را برای تجارت و ترانزیت به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا طرح کرده و براساس آن مراودات بین دو کشور صورت خواهد گرفت.

گذرگاه‌های مرزی افغانستان و پاکستان هم‌زمان با ثبت نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در کشور، از سوی پاکستان به‌روی کالاهای تاجران افغان مسدود شد. از دو ماه گذشته به این طرف اما این گذرگاه‌ها تنها به‌روی کالاهای وارداتی افغانستان باز شده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا