افغانستان

وزارت خارجه در واکنش احضار لیوال: «هر شهروند افغان حق دارد تظاهرات کند».

دستگاه دپلوماسی کشور در واکنش به احضار سفیر افغانستان در تهران توسط وزارت خارجه ایران گفته که عبدالغفور لیوال به مقامات ایرانی توضیح داد که «هر شهروند افغان بر اساس قوانین و حقوق شهروندی حق دارد اقدام به برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز کند».
در خبرنامه وزارت خارجه آمده که مردم افغانستان در اعتراض به غرق شدن تعدادی از شهروندان این کشور در دریای هری‌رود در مرز با ایران و آتش گرفتن موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد، راهپیمایی اعتراضی مسالمت آمیز کردند. «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی کشور از نهادهای امنیتی خواست تا چگونگی این تجمعات مسالمت‌آمیز را عاجل به این وزارت گزارش کنند و اگر اعتراضات مردمی در مواردی منجر به بی‌نظمی شده باشد نیازمند تحقیق است.»
این خبرنامه می‌افزاید که افغانستان به زودترین فرصت یک هیئت بلند‌رتبه‌ای را به ایران اعزام خواهد کرد تا «در چارچوب تعامل منافع دو جانبه، حفظ دوستی و همکاری رو به گسترش راه‌حل مناسب برای رفع مشکلات پیدا کنند.»
پیشتر وزارت خارجه ایران اعلام کرد که صبح امروز، شنبه، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران «برای پاره‌ای توضیحات» به این وزارت احضار شد و به او از «تاثیر اقدامات غلط این گروه قلیل بر روابط همسایگی دو کشور» ابراز نگرانی شد.
اشاره‌ی وزارت خارجه ایران به تظاهرات شماری از اعضای حزب همبستگی افغانستان است که در اعتراض به حادثه‌ی آتش گرفتن موتر حامل مهاجرین افغان در ایران و غرق شدن شماری از افغان‌ها در مرز با این کشور، در مقابل سفارت ایران در کابل، تجمع کردند. این تظاهرات روز ۱۷ جوزا برگزار شد و معترضان به لوحه و دروازه‌ی سفارت ایران رنگ سرخ پاشیدند. آنان نیروهای امنیتی ایران را به «غرق کردن افغان‌ها در دریای هری‌رود» و «به آتش‌کشیدن» موتر حامل افغان‌ها در یزد متهم کرده و این عمل را «جنایت نابخشودنی» خواندند.
در برخی شهرهای دیگر افغانستان، از جمله هرات، و همچنین شماری از کشورهای غربی نیز تجمعات اعتراضی برگزار شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا