افغانستان

وزارت داخله: در ده سال گذشته نزدیک به ۳۱ هزار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند

وزارت داخله‌ی کشور می‌گوید که در جریان ده سال گذشته (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ میلادی) نزدیک به ۳۱ هزار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله امروز (جمعه، ۶ سرطان) میگوید که در جریان ده سال گذشته، ۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند. به گفته‌ی او، در میان بازداشت‌شدگان اعضای گروه طالبان نیز شاملند.

براساس معلومات وزارت داخله، این تعداد افراد در نتیجه‌ی ۲۷ هزار و ۶۸۶ عملیات نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر بازداشت شده‌اند. در این مدت به مقدار دوهزار و ۷۱۴ متریک تُن مواد مخدر مختلف‌النوع به‌شمول هیرویین، مورفین، تریاک و چرس ضبط شده است.

معلومات وزارت داخله همچنان نشان می‌دهد که تعداد عملیات‌های مبارزه علیه مواد مخدر از ۹۵۰ عملیات در سال ۲۰۰۹ به سه‌هزار و ۶۶۱ عملیات افزایش یافته است. مقدار مجموعی ضبط مواد مخدر از ۹۴ متریک تُن در سال ۲۰۰۹ به ۶۵۳ متریک تُن در سال ۲۰۱۹ میلادی (نُه برابر) افزایش یافته است.

قاچاقبران مواد مخدر با حمایت مالی و تسلیحاتی گروه طالبان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. براساس معلومات وزارت داخله، کوکنار بیشتر در مناطق تحت کنترل گروه طالبان کشت می‌شود.

به گفته‌ی آرین، در حدود ۸۳ درصد کوکنار در مناطق تحت کنترل گروه طالبان کشت می‌شود. او تأکید می‌کند که طالبان نه تنها طالبان را برای کشت کوکنار تشویق می‌کنند، بلکه زمینه‌ی قاچاق مواد مخدر را از مسیرهای مختلف برای قاچاقبران داخلی و بین‌المللی فراهم می‌کنند.

سخن‌گوی وزارت داخله همچنان می‌گوید که طالبان سالانه میلیون‌ها دالر امریکایی از بابت قاچاق مواد مخدر به‌دست می‌آورند و در کنار آن از کشاورزانی که کوکنار کشت می‌کنند، نیز عُشر دریافت می‌کنند.

بنا بر گفته‌های آقای آرین، ارزش مواد مخدر افغانستان سالانه بین ۷۰ الی ۷۲ میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است که تنها پنج درصد آن نصیب کشاورزان مواد مخدر می‌شود.

به گفته‌ی آرین، باقی درآمد مواد مخدر به جیب مافیای داخلی و بین‌المللی می‌رود و یک مقدار آن در هماهنگی با قاچاقبران بزرگ داخلی به خزانه‌ی طالبان جمع‌آوری می‌شود. آرین می‌گوید که مقدار این مبلغ به‌صورت دقیق محاسبه نشده است.

او می‌گوید که افغانستان به کنوانسیون‌های ۱۹۶۱، ۱۹۷۷ و ۱۹۸۸ میلادی ملحق شده و از این خاطر نمی‌تواند کشت کوکنار را تا زمانی که امنیت سرتاسری در کشور تأمین شود، قانونی کند.

به تازگی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نیز در گزارشی گفته است که کشت کوکنار در افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به یک سال قبل از آن ۳۸ درصد کاهش یافته، اما حاصلات آن افزایش یافته است.

از سوی هم، همزمان با آغاز هفته‌ی بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر، محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله گفته است که افغانستان یکی از کشورهایی است که حدود سه میلیون شهروند آن به مواد مخدر معتاداند.

آقای اندرابی گفته است که پولیس ملی در بخش مبارزه با مواد مخدر جدی است، اما در عین حال از مردم خواسته است که علیه قاچاق و استفاده مواد مخدر بسیچ شده و با پولیس همکاری کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا