افغانستان

وزیر صحت: به مراکز صحی خصوصی اجازه‌ی تشخیص و تداوی بیماران ویروس کرونا داده شد.

احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که از این پس تمامی مراکز خصوصی صحی اجازه دارند تا بیماران ویروس کرونا را شناسایی و تداوی کنند.

آقای عثمانی که امروز (پنج‌شنبه، ۲۲ جوزا) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «تا امروز دست سکتور خصوصی صحی افغانستان در امر مبارزه با ویروس کرونا قطع شده بود. اما امروز من به عنوان مسئول درجه اول صحی کشور اعلام می‌کنم که سکتور خصوصی صحی اجازده دارد تا در تشخیص و تداوی مریضان کرونا سهم بگیرند.»

او افزود که نیاز نیست تا هر کلینیک و شفاخانه‌ی خصوصی جواز فعالیت برای تشخیص ویروس کرونا اخذ کنند، بلکه این مراکز از این بعد می‌توانند بیماران ویروس کرونا را همانند سایر بیماران تشخیص و مورد تداوی قرار دهند.

سرپرست وزارت صحت اما تأکید کرد که هیچ مراکز خصوصی صحی نمی‌تواند بیماران ویروس کرونا با استفاده از روش تست سریع شناسایی و مورد تداوی قرار دهند.

از سویی هم، احمدجواد عثمانی گفت که پس از این هرشفاخانه و کلینیک خصوصی می‌تواند وسایل و تجهیزات لابراتواری برای تشخیص ویروس کرونا را تدارک دهند.

به گفته‌ی آقای عثمانی، از امروز به بعد تمامی سیستم صحی افغانستان به‌شمول سکتور خصوصی به‌خاطر مبارزه با ویروس کرونا منسجم، هماهنگ و اداره می‌شود. او گفت که باید تمامی کلینیک‌ها و شفاخانه‌‌ها در کل نقاط کشور سهولت‌هایی برای تجرید مریضان ایجاد کنند.

پیش از این تشخیص و تداوی بیماران ویروس کرونا در لابراتوارها و مراکز صحی دولتی صورت می‌گیرفت. سرپرست وزارت صحت عامه اما گفت که این روند با توجه به تعداد زیاد مبتلایان و گسترش سریع ویروس کرونا در کشور پاسخ‌گو نیست.

او گفت که فعال‌کردن مراکز لابراتوار تشخیصیه‌ی ویروس کرونا در تمام ولایات کشور چند سال زمان می‌برد و نیاز به هزینه‌ی هنگفت مالی می‌باشد. او تأکید کرد که این اقدام هم‌اکنون غیرعملی است.

از سویی هم، احمدجواد عثمانی با اشاره به شناسایی تعداد مبتلایان ویرس کرونا گفت که قرار است یک اپلیکیشن برای موبایل هوشمند ساخته شود تا داکتران در مراکز صحی بتوانند از طریق آن تعداد مبتلایان ویروس کرونا را گزارش کنند.

این درحالی است که تاکنون ۲۲ هزار و ۸۹۰ مورد مثبت ویروس کرونا در کشور تشخیص شده است. از این میان، سه‌هزار و ۳۲۶ نفر بهبود یافته و ۴۲۶ نفر نیز جان باخته‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا