علم

دانشمندان: کروناویروس می‌تواند در هوا معلق بماند و سرایت کند.

آیا کروناویروس که سبب بیماری کووید۱۹ می‌شود، از طریق ذرات معلق در هوا به دیگران انتقال کرده می‌تواند یا فقط در زمان صحبت یا تنفس از طریق قطره‌های کوچکی که از دهن بیرون می‌شود به دیگران سرایت می‌کند؟

پاسخ به این سوال ممکن تدابیری را متاثر بسازد که مردم برای حفاظت جان شان از این ویروس، اتخاذ می‌کنند.

گروهی متشکل از ۲۳۹ دانشمند از ۳۲ کشور جهان با اظهار نگرانی گفته اند که این ویروس در ذارت کوچکی که از دهن بیرون می‌شود در اماکن سربسته در هوا معلق می‌ماند و می‌تواند به دیگران سرایت کند.

آنان از سازمان جهانی صحت خواسته اند تا این موضوع را پذیرفته و رهنمودهای خویش را تجدید کند.

این دانشمندان می‌گویند که سازمان جهانی صحت در این خصوص پسمان بوده است، اما این سازمان می‌گوید که تحقیقات پیرامون سرایت کروناویروس در اماکن سربسته ناتکمیل و بی‌نتیجه بوده است.

بر اساس مطالعهٔ این دانشمندان، اماکن سربسته مانند صنوف درسی، رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها، منازل شخصی و دفاتری که سیستم تهویه درست نداشته باشد می‌تواند محل خوبی برای گسترش کروناویروس باشد.

سازمان جهانی صحت گفته است که کروناویروس از طریق قطرات کوچک‌‌ آب که از دهن فرد آلوده بیرون می‌شود سرایت می‌کند، اما این قطرات که در هنگام سرفه یا عطسه بیرون می‌شود در هوا معلق نمانده و فوراً بر زمین می‌نشیند.

با آنهم، این گروه از دانشمندان در نامهٔ به سازمان جهانی صحت، شواهدی را برجسته کرده اند که بر اساس آن این ویروس از طریق ذرات کوچک آب دهن که می‌تواند در هوا معلق بماند نیز سرایت کرده می‌تواند.

سازمان جهانی صحت در تازه ترین معلومات خویش که به تاریخ ۲۰ جون نشر شد گفته است که کروناویروس می‌تواند از طریق ذرات کوچک آب دهن نیز به دیگران سرایت کند، اما این کار فقط با استفاده از روش‌های طبی امکان پذیر است آنهم در صورتی که اندازه قطره آب دهن کوچکتر از پنج مایکرون باشد. (یک مایکرون مساوی به میلیونم حصه یک متر است)

بر اساس معلومات روزنامهٔ نیویارک تایمز، قرار است این گروهی از دانشمندان یافته های تحقیقات شان را هفتهٔ آینده نشر کنند.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح سه شنبه هفتم جولای (۱۷ سرطان) مرگ و میر ناشی از این بیماری در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان به ۵۳۸۵۳۸ نفر و مبتلایان آن به بیش ۱۱ میلیون و ۶۴۱ هزار نفر رسیده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا