افغانستان

مسلمیار: برخی از زندانیان رهاشده طالبان دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا می‌گوید که حکومت برای رسیدن به صلح، شمار زیادی از زندانیان طالبان را به هدف نشان دادن «حسن‌نیت» آزاد کرده است اما برخی از این زندانیان به میدان جنگ برگشته‌اند.

مسلم‌یار این سخنان را در نشست عمومی روز سه‌شنبه، هفدهم سرطان مجلس سنا مطرح کرده است. رییس مجلس سنا در صفحه‌ی فیس‌بوکش، بخش‌هایی از صبحت‌های خود در این نشست را، نشر کرده است.

فضل‌هادی مسلم‌یار در نشست عمومی مجلس سنا هم‌چنان گفته است که روز گذشته در جریان عملیات نیروهای امنیتی در ولایت لغمان، شمار زیادی از کسانی کشته شده‌اند که پس از رهایی از زندان، برای ایجاد دردسر برای مردم به جنگ روی آورده بودند.

رییس مجلس سنا می‌گوید که مخالف رهایی زندانیان طالبان نیست، اما مخالف سرسخت رهایی آن شمار از زندانیانی است که دوباره به میدان جنگ بر می‌گردند.

طبق اعلام دفتر مطبوعاتی مجلس سنا، شماری از سناتوران نیز در بخش بحث‌های آزاد نشست عمومی این مجلس، گفته‌اند که شماری از زندانیان طالبان خلاف تعهدشان دوباره به میدان جنگ برگشته و به صورت عملی در نبردها علیه مردم و نیروهای امنیتی شرکت می‌کنند.

رییس مجلس سنا گفته است که امریکا به عنوان میانجی این موضوع را باید جدی بگیرد. او از حکومت نیز خواسته است که کسانی را رها کنند که بر تعهدات‌شان برای ادامه زنده‌گی صلح‌آمیز و عاری از خشونت پای‌بند باشند.

پولیس لغمان روز گذشته اعلام کرد که در پی حمله طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی قرغه‌ای در شاهراه کابل- جلال‌آباد، ۱۶ طالب کشته شده و شش طالب دیگر زخمی شده‌اند.

مطیع‌الله افغان‌زی، سخنگوی پولیس لغمان، روز دوشنبه، شانزدهم سرطان، در صحبت با روزنامه ۸صبح، گفت که یک عضو گروه طالبان که چندی پیش از زندان حکومت آزاد شده بود، در این درگیری زخمی شده است.

او از این فرد به نام قاری روح‌الله یاد کرد. سخنگوی پولیس لغمان گفت که بر اساس یافته‌های استخباراتی، قاری روح‌الله از زندانیان تازه آزاد شده طالبان است.

طبق معلومات سخنگوی پولیس لغمان، او حدود یک‌ونیم ماه پیش از زندان آزاد شده بود و به تازه‌گی برای ناامن‌سازی مسیر شاهراه کابل – جلال‌آباد تعیین شده است.

قبلاً شورای امنیت ملی اعلام کرده بود که از زندانیان طالبان تعهد کتبی گرفته شده است تا به میدان‌های نبرد بر نگردند.

طالبان نیز با انتشار اعلامیه‌ای از جنگ‌جویان رهاشده این گروه خواسته بودند که به میدان‌های جنگ بر نگردند و به امور زنده‌گی شخصی‌شان بپردازند.

مقام‌های امریکایی نیز گفته بودند که طالبان تعهد داده‌اند که زندانیان رهاشده به میدان نبرد بر نمی‌گردند.

تبادله پنج هزار زندانی طالب با یک هزار نیروی امنیتی، بخشی از توافق‌نامه صلحی است که بین امریکا و طالبان در دهم حوت در قطر امضا شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا