افغانستان

وزارت مالیه: عواید ملی امسال به دلیل شیوع کرونا ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

نخستین اجلاس حاشیه‌ای نشست چهارم هیأت عالی‌رتبه درباره تأثیرات اقتصادی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا روز دوشنبه، ششم اسد، در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

عبدالحبیب زدران، معین مالی وزارت مالیه، در این نشست درباره وضعیت مالی و اقتصادی کشور به اشتراک‌کننده‌گان آن، معلومات داده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که شیوع ویروس کرونا بر عواید کشور تأثیر منفی گذاشته است.

به گفته زدران، پیش‌بینی می‌شود که عواید ملی تا پایان سال مالی جاری ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند. سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده بود.

وزارت مالیه می‌گوید که با شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی کشور در سال جاری و سال آینده کاهش خواهد یافت و تأثیرات ناشی از شیوع این ویروس دامنه فقر و بی‌کاری را گسترده‌تر می‌کند.

معین مالی وزارت مالیه از جانب دیگر گفته است که حکومت همه تلاش‌ها در امر مبارزه با کرونا را روی برنامه‌های دارای اولویت متمرکز کرده است.

رافاییل، مسوول اتحادیه اروپا برای کشورهای آسیایی، گفته است که شیوع ویروس کرونا همه‌ی جهان به خصوص کشورهای دارای اقتصاد ضعیف را به شدت متأثر کرده است. او تأکید کرده است که جامعه جهانی باید با این کشورها برای مبارزه علیه پی‌آمدهای اقتصادی و اجتماعی آن کمک کند.

او هم‌چنان خواهان توجه حکومت برای تأمین «شفافیت و موثریت» در مصرف کمک‌های جامعه جهانی شده است.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع زنان نیز در این نشست گفته‌اند که شیوع کرونا بخش خصوصی را متأثر و تجارت را با کساد روبه‌رو کرده است.

وزارت مالیه می‌گوید که با توجه به تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور، اشتراک‌کننده‌گان چهارمین نشست هیأت عالی‌رتبه تأکید کرده‌اند که در نشست ژنیو که در پایان سال جاری برگزار خواهد شد، تمویل‌کننده‌گان باید میزان کمک‌های‌شان را به افغانستان افزایش دهند.

شیوع ویروس کرونا در افغانستان در پنجم حوت سال گذشته تثبیت شد. از آن زمان تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر مبتلا شناسایی شده‌اند. هم‌چنان بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن به دلیل ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. شیوع کرونا در کنار قربانی‌هایی که از مردم گرفته، اقتصاد کشور را به شدت متأثر کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا