افغانستان

قوماندان امنیۀ پیشین نورستان همراه ۹ تن دیگر، به اتهام اختلاس ۲۰ میلیون، محکوم به مجازات شدند.

قوماندان پیشین ولایت نورستان و ۹تن دیگر به اتهام اختلاس و عدم رعایت قوانین و مقررات، روز چهارشنبه ۲۵ سرطان سال ۱۳۹۹، در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، محکوم به مجازات شدند.

مل‌پاسوال عبدالباقی قوماندان امنیۀ پیشین ولایت نورستان و فعلاً قومندان امنیۀ ولایت کندز، سمونوال فضل‌احمد مدیر پیشین تأمینات، سمونمل میرزامحمد آمر تعمیرات و سمونوال محراب‌الدین آمر مالی پیشین قوماندانی امینۀ ولایت نورستان، احمدشاه دکاندار، محمدجعفر مدیر کنترول مستوفیت، عبدالله رئیس شرکت عبدال بابا و حاجی محمدیونس، صاحب حاجی، محمد عیسی شرکای قراردادی، متهمان این قضیه بودند.

این قضیه از اثر شکایت عبدالله رئیس شرکت عبدال بابا و شرکای قراردادی ۱۸ قلم مواد اعاشوی و محروقاتی قوماندانی امنیه نورستان در سال ۱۳۹۳ خورشیدی، تحت تحقیق و تعقیب عدلی لوی‌ څارنوا لی قرار گرفته است.

بربنیاد صورت دعوای څارنوال مؤظف، در حدود ۲۳ میلیون افغانی پول ربع دوم شرکت عبدال بابا در وجه احمدشاه به عنوان نمایندۀ شرکت حواله گردیده، که پس از بررسی‌ها ثابت می‌شود که نامبرده نمایندۀ شرکت نبوده و در تبانی و سازش با مدیر تأمینات، آمر تعمیرات و قوماندان امنیۀ وقت؛ مبلغ یادشده را از بانک خارج و مورد حیف و میل قرار گرفته است.

څارنوال مؤظف قضیه، پس از تکمیل تحقیق و ترتیب صورت دعوا، بر اساس اسناد و مدارک علیه متهمین در اتهام اختلاس برای مجازات آن‌ها؛ از هیأت جلسۀ قضایی محکمۀ ابتدایی تطبیق مواد ۲۶۸، ۳۹ قانون جزا، با درنظر داشت فقرۀ دوم مادۀ ۴۰۷، ۳۹۸، ۴۱۸، ۶۸، ۵۸ و ۱۷ کودجزا را مطالبه کرده است.

هیأت قضایی محکمۀ ابتدایی رسیدگی به جرایم سنگین فساد اداری مرکز عدلی و قضایی، در جلسۀ علنی خویش، فضل¬احمد مدیر تامینات قومندانی امنیۀ ولایت نورستان را در اتهام اختلاس مبلغ ۲۰ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۴۳۲ افغانی، مطابق مواد ۲۶۸، ۲۸۳، ۲۸۵ قانون جزا با در نظر داشت مادۀ ۷۵ و ۱۷ کود جزا، به ۱۲ سال حبس تنفیذی، رد مبلغ اختلاس و پرداخت مبلغ پنج هزار افغانی جزای نقدی، محکوم به مجازات کرد.

همچنان در این قضیه عبدالباقی قوماندان پیشین امنیۀ ولایت نورستان، به اتهام شراکت در اختلاس مبلغ ۲۰ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۴۳۲ افغانی، طبق مادۀ ۲۶۸، ۲۷۳، ۲۸۵ و ۳۹ قانون جزا با رعایت مادۀ ۷۵ و ۱۷ کودجزا، به مدت هفت سال و شش ماه حبس تنفیذی و پرداخت وجه اختلاس به گونۀ تضامن، محکوم به مجازات شد.

جلسۀ قضایی این محکمۀ، میرزامحمد آمر تعمیرات قوماندانی امنیۀ ولایت نورستان و احمدشاه دکاندار را، در این قضیه طبق مادۀ ۲۰۹ قانون اجراآت جزایی با رعایت مادۀ ۲۶۸ قانون جزا و مادۀ ۱۷ کودجزا، به پنج سال و شش ماه حبس تنفیذی و پرداخت وجه اختلاس به گونۀ تضامن، محکوم به مجازات نمود.

همچنان محمدجعفر مدیر کنترول مستوفیت و محراب‌الدین آمر مالی پیشین قوماندانی امنیه ولایت نورستان را در قضیه فوق، مطابق فقرۀ اول مادۀ ۲۸۵ با رعایت مادۀ ۱۷ کودجزا به پرداخت پنج هزار افغانی جزای نقدی، محکوم به مجازات کرد.

حاجی محمدیونس، صاحب حاجی، محمدعیسی شرکای قراردادی و عبدالله رئیس شرکت عبدال بابا در اتهام وارده، به نسبت عدم دلایل کافی الزام بر اساس مادۀ ۵ و ۳۵ قانون اجراآت جزایی و مادۀ پنجم کودجزا، بری‌الذمه دانست.

همچنان در این جلسه قضایی شرکت عبدال بابا به رد مبلغ ۱۹ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۴۶۰ افغانی، طبق مادۀ شش قانون جزا و مادۀ ۱۷ کودجزا، محکوم گردید.
قابل تذکر است که هیآت قضائی محکمه، رَد وجه اختلاس‌ شده‌را بالای محکومین به‌گونهء علی‌السویه؛ حکم نموده‌است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا