افغانستاناقتصاد

انجیر، هرات امسال هشت هزار تن انجیر تولید خواهد کرد.

مسوولان ریاست زراعت ولایت هرات از افزایش حاصلات انجیر در این ولایت خبر می‌دهند.
شکرالله امینی مدیر عمومی باغداری ریاست زراعت هرات می‌‌گوید حاصلات انجیر هرات امسال به ۸۰۰۰ تن خواهد رسید که این رقم افزایش هفت درصدی را نسبت به سال پار نشان می‌دهد.
آقای امینی با بیان این‌که کشت انجیر در هرات رشد چشم‌گیری داشته، می‌گوید که ۳۷۰ هکتار زمین در این ولایت باغ‌های انجیر است.
مدیر عمومی باغداری هرات می‌افزاید که بیش‌ترین باغ‌های تحت کشت انجیر در ولسوالی‌های زنده‌جان، انجیل، غوریان و گذره این ولایت است که حدود ۹۰ درصد آن تنها در ولسوالی زنده جان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: به دلیل سریع‌الفساد بودن این میوه، حدود ۸۰ درصد آن به شکل تازه به بازار‌‌های هرات و ولایات همجوار عرضه می‌شود و ۲۰ درصد آن نیز پروسس و خشک می‌شود.
انجیر از نظر اقتصادی، جایگاه خوبی را در بازار به خود اختصاص داده است و قیمت فروش آن در مقایسه با سایر میوه‌جات متمایز است. معمولاً قیمت اوسط هر کیلو انجیر در بازار هرات ۶۰ افغانی است.
مدیر عمومی باغداری زراعت هرات می‌گوید نژادهای مشهور انجیر، شامل نژاد محلی به نام انجیر زرد و سیاه است که نوع سیاه آن بیش‌ترین ساحه و بازار را در این ولایت دارد.

در همین حال شماری از انجیرپروران در این ولایت با ابراز خرسندی از افزایش حاصلات انجیر در هرات، تاکید بر حمایت تولیدات و محصولات داخلی دارند.
از سوی دیگر شماری از آگاهان زراعتی می‌گویند اهمیت غذایی و دارویی بلند، انجیر را به عنوان یکی از محصولات زراعتی مهم در هرات مطرح ساخته است و از همین رو کشت این میوه در هرات سالانه رو به افزایش است و توجه باغداران زیادی را به خود جذب کرده است.
جمعه گل یکی از باغداران انجیر‌کار ولسوالی انجیل می‌گوید: «از چند سال به این سو مصروف کاشت‌وبرداشت انجیر هستم که خوشبختانه هر سال حاصلات باغ ما رو به افزایش است و سبب بلند رفتن رشد اقتصاد خانواده ما شده است.»
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات همه ساله به منظور انکشاف تولید انجیر و حمایت از تولیدکننده‌گان این میوه، گام‌های اساسی می‌بردارد که می‌توان از ایجاد باغ‌ها و مراکز پروسس و بسته‌بندی، توزیع وسایل، جمع‌آوری و برداشت، تدویر برنامه‌های آموزشی برای دهقانان و غیره نام برد.
قابل تذکر است که در افغانستان ۱۶ اکسیژن انجیر در کلکسیون میوه‌جات ولایت‌های قندهار و جلال‌آباد وجود دارد که هدف آن، حفظ جرم پلازم انجیر و تحقیق و تکثیر بهترین انواع آن در بین باغداران سراسر کشور است.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا