جهان

انفجار بیروت، دلیل انفجار چه بود؟

رسانه های اروپایی به قول نخست وزیر لبنان نوشته اند که انفجار ویرانگر در بیروت می تواند ناشی از انفجار مقدار زیادی آمونیم نایترت باشد. این مواد از یک کشتی باربری که به دلیل نقص تخنیکی در سال ۲۰۱۳ در بیروت اجازه ادامه سفر به موزامبیک را به دست نیاورد، مصادره شده بود. تخمین زده می شود که ۲ هزار و ۷۵۰ تن از این ماده خطرناک در بندر بیروت بدون تدابیر محافظتی و امنیتی ذخیره شده بود.

آمونیم نایترت چیست؟
آمونیم نایترت یک نمک کریستالی سفید رنگ است که از آمونیاک و اسید نیتریک کاملاً ارزان تولید می شود. این ماده بسیار آسان در آب قابلیت حل شدن را دارد و بیشتر به عنوان کود نایتروجن در کشاورزی استفاده می شود. گیاهان برای رشد به نایتروجن کافی نیاز دارند.

آمونیم نایترت اگر مخلوط نشود، بی ضرر است، اما این ماده کریستالی در برابر گرما حساس است. در درجه حرارت ۳۲،۲ درجه سانتیگراد، آمونیم نایترت در فازهای مختلف شکل اش را تغییر می دهد. یعنی ترتیب اتم ها تغییر می کنند و با آن خصوصیات ماده نیز تغییر می کنند.

وقتی آمونیم نایترت در مقادیر بسیار زیاد به هم نزدیک باشد، گرم می شود. اگر مقدار این مواد بسیار زیاد باشد، می تواند آتش گیرد. در ۱۷۰ درجه سانتیگراد، تجزیه این ماده شروع می شود و اکسید نایتروجن تولید می کند.

فقط در تحت تدابیر حفاظتی باید استفاده شود
در بسیاری از کشورها، آمونیم نایترت فقط تحت شرایط سخت محافظتی و امنیتی قابل استفاده است. زیرا خطرناک بودن این مواد از دیر زمانی به این طرف شناخته شده است.

براساس گزارش رسانه ها، شدت انفجار بیروت نیز تا قبرس، در فاصله ۲۰۰ کیلومتری احساس می شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا