شاهد

حج در سایه کرونا، دستبند الکترونیکی برای کنترول تردد.

مقامات عربستان در راستای کنترل کرونا تصمیمی اتخاذ کردند که حج امسال با تعداد محدودی از زائران برگزار شود. در ابتدا عربستان سعودی از حضور فقط ۱۰۰۰ زائر برای حج امسال خبر داده بود اما پس از چند روز اعلام کرد که تعداد ۱۰ هزار نفر از داخل عربستان، که شامل ۳۰ درصد کادر بهداشت و درمان و پرسنل امنیتی و ۷۰ درصد ساکنان عربستان باشند، مجوز انجام مناسک حج را دارند.
انتخاب زائران حج امسال از بین افراد ۲۵ تا ۵۰ ساله انجام شد. این افراد نباید هیچ بیماری زمینه‌ای یا مزمن داشته باشند و تست کرونای آنها نیز منفی باشد و این افراد نباید پیش از این به حج رفته باشند و قبل و بعد از انجام مناسک حج، باید مدتی در قرنطینه باشند.
از جمله قوانینی که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در عربستان برای حضور زائران در مراسم حج وضع کرده این است که تمامی زائران، کارمندان اماکن مقدس، مسئولان امنیتی و سایر مسئولان حج در تمام ساعات باید از ماسک استفاده کنند. همچنین دست زدن و بوسیدن کعبه و حجر‌الاسود ممنوع اعلام شده است.

مرکز صحی عربستان که در زمینه بیماری کووید-۱۹ فعال است نیز به زائران توصیه کرده که در فاصله دو متری از یکدیگر زیارت کنند، از ماسک و دستکش استفاده کنند و مرتباً دست‌های خود را بشویند. این افراد باید در تمام مدت یک دستبند الکترونیکی ببندند تا نهادهای مسئول بتوانند حرکت آنها را تحت نظر داشته باشند.

برای جلوگیری از تماس زائران با دیوار کعبه و حجرالاسود نیز حائل یا حصاری کشیده شده است تا زائران در جلوی کعبه تجمع نکنند. همچنین زائران باید سجاده‌های خود را به همراه داشته باشند و قرار است مراسم نماز جماعت با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا