افغانستان

رئیس جمهور اعضای شورای ملی را برای شرکت در لویه‌جرگه به کابل فراخواند.

رییس‌جمهور اشرف غنی طی حکمی، اعضای شورای ملی را از رخصتی تابستانی‌شان برای شرکت در لویه‌جرگه مشورتی صلح به کابل فراخوانده است.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که آقای غنی این حکم را با رعایت فقره‌های اول ماده‌های ۶۶ و ۸۱ قانون اساسی کشور صادر کرده است.

فقره اول ماده ۶۶ قانون اساسی کشور می‌گوید: «رییس‌جمهور در اعما ل صلاحیت‌های مندرج این قانون اساسی، مصالح علیای مردم افغانستان را رعایت می‌کند.»

در فقره اول ماه ۸۱ قانون اساسی نیز آمده است: «شورای ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان به‌حیث عالی‌ترین ارگان تقنینی مظهر اراده مردم آن است و از قاطبه ملت نمایندگی می‌کند.»

رییس‌جمهور غنی درحالی اعضای شورای ملی را برای شرکت در لویه‌جرگه مشورتی صلح فرا خوانده است که قرار است این جرگه به تاریخ هفدهم ماه جاری خورشیدی در کابل برگزار شود.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز (سه‌شنبه، ۱۴ اسد) در یک نشست خبری گفت که لویه‌جرگه ممکن است برای سه روز ادامه یابد.

این جرگه برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی گروه طالبان برگزار می‌شود. سخن‌گوی ریاست‌جمهوری همچنان گفت که قرار است آقای غنی برنامه‌های انکشافی دولت را نیز در این جرگه با مردم در میان بگذارد.

رییس‌جمهور غنی در نخستین روز عید قربان اعلام کرده بود که مطابق به قانون اساسی و قانون جزای افغانستان، او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان را ندارد و به همین منظور لویه‌جرگه مشورتی را فرا می‌خواند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا