اقتصاد

عواید اداره هوانوردی ملکی به دلیل شیوع ویروس کرونا چهار میلیون دالر کاهش یافته است.

اداره هوانوردی ملکی می‌گوید که عواید نیمه اول سال جاری این اداره در مقایسه با سال گذشته چهار میلیون دالر کاهش یافته است.

قاسم وفایی‌زاده، رییس این اداره روز شنبه، بیست‌وپنجم اسد در نشست خبری گفت که با توجه به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، عواید این اداره در مقایسه با دو سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته او، عواید نیمه اول سال ۱۳۹۹ این اداره در مقایسه با سال ۱۳۹۸ چهار میلیون دالر کاهش یافته است.

آقای وفایی‌زاده افزود که عواید اداره هوانوردی ملکی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور در مقایسه با دو ماه اول سال مالی، کاهش ۴۰ میلیون دالری را نشان می‌دهد.

گفتنی است که سال مالی ۱۳۹۹ از جدی سال گذشته آغاز شده است و اولین مورد مثبت ویروس کرونا در پنجم حوت سال گذشته ثبت شد.

مسوولان هم‌چنان تصریح می‌کنند که اداره هوانوردی ملکی با توجه به مسدودیت ۱۳۵روزه حریم فضایی و توقف پروازهای عبوری به دلیل مشکلات سیاسی میان هند و پاکستان در سال گذشته، ۳۰ میلیون دالر صدمه دیده است.

قاسم وفایی‌زاده گفت که میزان صدمه شرکت‌های هوایی آریانا و کام‌ ایر نیز با توجه به محاسبات‌شان در جریان روزهای قرنطین و منع پروازها، به بیش از ۳۰ میلیون دالر می‌رسد.

وی تصریح کرد که این آمار عواید صنعت توریسم، تراول ایجنسی‌ها و سایر شرکت‌های خدماتی هوایی را شامل نمی‌شود.

عواید اداره هوانوردی ملکی از فیس حق‌العبور، شارژهای لندینگ و پارکینک و املاک به دست آمده و سپس به بودجه دولت انتقال می‌یابد.

با این همه، قاسم وفایی‌زاده تصریح می‌کند که نبود صلح و امنیت سبب شده که صنعت توریسم در کشور بیش‌ترین صدمه را ببیند. او گفت که شماری از افراد در جریان سال‌های گذشته به جای صنعت توریسم، «صنعت تروریزم» را تقویت کرده‌اند.

افزون بر این، اداره هوانوردی ملکی به شرکت‌های هوایی هشدار داد که بدهکاری ۳۰ میلیون دالری‌شان را در جریان سه ماه آینده بپردازند.

آقای وفایی‌زاده افزود که این تصمیم از سوی کمیته اصول روز دولت در لوی‌سارنوالی گرفته شده است.

اداره هوانوردی ملکی هم‌چنان می‌گوید که روند معیاری‌سازی سکتور هوانوردی ادامه دارد و این اداره به تکمیل و اعمال اصلاحات بیش‌تر متعهد است.

رییس اداره هوانوردی ملکی گفت که مرحله اول تفتیش سازمان ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی ملکی) در دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شده و ادامه موفقیت در این روند می‌تواند به خروج افغانستان از فهرست سیاه اتحادیه اروپا بینجامد.

به گفته وی، شرکت کام ایر از هفت سال بدین‌سو در فهرست سیاه امارات متحده عربی قرار دارد و تلاش‌ها برای خروج کام ایر از این فهرست آغاز شده است.

آقای وفایی‌زاده گفت که این روند به زودی تکمیل می‌شود و دلیل آن تقویت شاخص‌های مصونیت در این شرکت‌ها است.

وی افزود که نمره‌های معیاری شرکت آریانا در سوفا ادمنستریشن در گذشته ۹.۵ امتیاز بوده، اما اکنون به ۲.۳ امتیاز رسیده است.

رییس اداره هوانوردی ملکی تصریح کرد که امتیاز شرکت هوایی کام ایر نیز ۷.۵ بوده، اما اکنون به ۰.۹۹ کاهش یافته است. این شرکت پیش‌تر در فهرست سیاه قرار داشته است.

گفتنی است که امتیاز معیاری اتحادیه اروپا ۲ یا پایین‌تر از آن است. اداره هوانوردی می‌گوید که با توجه به سخت‌گیری‌های مصونیتی‌اش، وضعیت در مقایسه با گذشته به مراتب بهتر شده و مورد قبول جامعه جهانی قرار گرفته است.

به گفته آقای وفایی‌زاد، جامعه جهانی تصمیم گرفته که افغانستان را از فهرست سیاه هوانوردی خارج کند.

اداره هوانوردی ملکی هم‌چنان می‌گوید که بر اساس تصمیم «ایکائو»، باید میدان‌های بین‌المللی کشور در جریان سال روان میلادی تصدیق‌نامه دریافت کنند، در غیر آن، احتمال وضع محدودیت‌های بیش‌تر بر عملیات پروازهای بین‌المللی وجود دارد.

این اداره تصریح می‌کند که کار برای برنامه تصدیق صدور تصدیق‌نامه برای میدان‌های بین‌المللی کشور آغاز شده که میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در اولویت قرار دارد.

افزون بر این، قاسم وفایی‌زاده می‌گوید که بر اساس یک نشست، قرار است مسوولیت‌های باقی‌مانده در میدان هوایی قندهار و جلال‌آباد در اولین گام به اداره هوانوردی انتقال یابد.

به گفته وی، با وجود انتقال مسوولیت کنترل حریم هوایی کشور در ۲۰۱۵ به حکومت، بخشی از مسوولیت‌ها در میدان‌های هوایی بین‌المللی حامد کرزی، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، احمدشاه بابا و هرات به علاوه میدان هوایی جلال‌آباد تاهنوز به صورت مشترک یا از طرف ناتو به پیش برده می‌شود.

وی افزود که انتقال این مسوولیت چالش‌هایی را فراراه سکتور هوانوردی کشور ایجاد می‌کند، اما هیچ‌گونه تاثیر منفی بر روند عملیات پروازها نخواهد گذاشت.

آقای وفایی‌زاده گفت که این اداره برای این روند برنامه و آماده‌گی دارد و چالش‌های و خلاهای آن که می‌تواند در جریان روند سبب بروز مشکلات شود، پیش از پیش شناسایی شده است.

این اداره هم‌چنان تصریح کرد که برای بهبود خدمات در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، سیستم مدیریت واحد برای جلوگیری از بی‌نظمی ایجاد شده و قرار است همه‌ی کارمندان ملکی و نظامی تنها به رییس ملکی میدان پاسخ‌گو باشند.

پیش‌تر، بخش نظامی کارهایش را در چارچوب نظامی و بخش ملکی نیز امور خود را در چارچوب ملکی به پیش می‌برد.

به گفته قاسم وفایی‌زاده، پیش از این ناهم‌آهنگی میان اداره‌های نظامی و ملکی سبب شده بود که برخی از موارد قاچاقی از فلترها در میدان‌های هوایی عبور کند. وی افزود که در جریان سال روان، پنج هزار گرم طلا، دو هزار و ۵۰۰ دالر و ۲۹ هزار گرم مواد مخدر در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی ضبط شده است.

در همین حال، کارمندان اداره هوانوردی ملکی ۸۰۱ گرم طلا، ۴۰۰ هزار دالر پول نقد و ۸۸ گرم مواد مخدر را در میدان هوایی بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، ۷۴۴ گرم طلا، ۴۳.۵ میلیون دالر پول نقد و چهار هزار گرم مواد مخدر را در میدان هوایی احمدشاه بابا و ۳۷ گرم طلا را در میدان هوایی هرات ضبط کرده‌اند.

گفتنی است که شرکت‌های هوایی کشور ۲۲۲ پرواز داخلی را در جریان روزهای قرنطین انجام داده‌اند و در این میان، ۴۴ هزار مسافر را در ولایت‌ها جابه‌جا کرده‌اند.

هم‌چنان در این جریان ۴۱۲ پرواز خارجی نیز صورت گرفته است و در نتیجه، ۷۵ هزار شهروند افغان که در جریان قرنطینه در کشورهای خارجی، از جمله هند، ایران،‌ ترکیه و امارات گیر ماند‌ه بودند را به کشور انتقال داده است.

این اداره تصریح می‌کند که در جریان روزهای قرنطین، ۳۴۲ تُن کارگو از تولیدات کشور را به کشورهای مختلف انتقال داده است.

گفتنی است که بر اساس آمارهای این اداره، سه هزار و ۲۵۱ تُن اشیا و اجناس از طریق دهلیز هوایی به کشورهای عربستان سعودی، هند، ترکیه و از طریق این کشور به سایر کشورهای اروپایی و جهان انتقال یافته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا