افغانستان

«مذاکرات بین‌الافغانی در بیست‌وششم اسد در دوحه آغاز می‌شود»

تلویزیون ملی افغانستان به نقل از منابع معتبر خود گزارش کرده است که مذاکرات بین‌الافغانی میان تیم‌های مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان و گروه طالبان در بیست‌وششم اسد/۱۶ آگست آغاز می‌شود.

بی‌بی‌سی فارسی نیز به نقل از سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گزارش کرده است که این گروه آماده است طی یک هفته پس از رهایی زندانیان، مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کند.

پیش از این جنجال‌ها بر سر رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان مانع اصلی بر سر راه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پنداشته می‌شد.

رییس‌جمهور اشرف غنی گفته بود که این تعداد زندانیان را به دلیل ارتکاب جرایم سنگین جرمی آزاد نمی‌تواند. آقای غنی صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد ۴۰۰ زندانی طالبان را به لویه‌جرگه مشورتی صلح واگذار کرد.

لویه‌جرگه مشورتی صلح در تاریخ هفدهم اسد آغاز و روز گذشته با تأیید رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان به کارش پایان داد.

در قطع‌نامه‌ی لویه‌جرگه آمده است که ۴۰۰ زندانی طالبان آزاد و آتش‌بس دایمی برقرار شود. رییس‌جمهور غنی نیز در پاسخ به فیصله‌ی لویه‌جرگه گفت که حکم رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا و آنان را رها می‌کند.

دو روز پیش عبدالله عبدالله، رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح و رییس شورای عالی مصالحه ملی در یک نشست خبری گفته بود که دور اول مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه برگزار می‌شود. سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان نیز گفته است که دور نخست مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه انجام می‌شود.

همچنان گزارش شده است که ریاست هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان را شیرمحمد عباس استانکزی بر عهده دارد. این طرف، هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت  افغانستان قرار است به ریاست محمدمعصوم استانکزی برای مذاکره با طالبان به دوحه برود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا