افغانستان

آلودگی هوا سال گذشته جان حدود ۵۰۰ هزار نوزاد را در جهان گرفت.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا در سال گذشته میلادی ۴۷۶ هزار نوزاد را به خصوص در هند و مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا به کام مرگ برده است.

به موجب این تحقیق، دست کم نزدیک به سه چهارم موارد مرگ یاد شده ناشی از استنشاق دودهای سمی حاصل از سوخت‌های به کار رفته در پخت و پز غذا بوده است.

به موجب گزارش تازه وضعیت جهانی هوا (استِیت آف گلوبال اِیر) که با استناد به داده‌های دو موسسه آمریکایی «موسسه اثرات سلامت» و «موسسه سنجش و ارزیابی سلامت» صورت گرفته بیش از ۱۱۶ هزار نوزاد هندی سال گذشته به واسطه اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا در نخستین ماه از زندگی خود جان باخته و ۲۳۶ هزار کودک نیز به همین دلیل در کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر،‌ بنا به یافته‌های این گزارش تحقیقی شواهد و مستندات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلودگی با خطر فزاینده تولد نوزادان کم وزن یا نارس ارتباط تنگاتنگ دارد.

دان گرینباوم، رئیس انستیتوی اثرات بهداشتی در ایالات متحده می‌گوید: «برغم کاهش کند و مداوم میزان وابستگی خانوارها به سوخت‌های غیراستاندارد و فاقد کیفیت، آلودگی هوای حاصل استفاده از این سوخت‌ها همچنان به عنوان عامل اصلی مرگ کودکان خردسال در برخی نقاط جهان قلمداد می‌شود.»

وی در این خصوص تصریح کرد:«نوزادانی که در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا متولد می‌شوند بیشتر در معرض مرگ ناشی از آلودگی هوای حاصل از سوخت‌های فاقد کیفیت هستند.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا