افغانستان

تعداد تلفات انفجار در مرکز آموزشی در غرب کابل به ۲۴ تن افزایش یافت.

شمار قربانیان حمله مر‌گ‌بار گروه داعش بر آموزشگاه کوثر دانش در منطقه دشت‌ برچی از مربوطات حوزه سیزدهم امنیتی شهر کابل به ۲۴ تن افزایش یافته است.

این حمله که محکومیت گسترده را در پی داشته است، عصر روز شنبه، سوم عقرب اجرا شد. تلفات این حمله تا پایان روز گذشته ۱۸ کشته و ۵۷ زخمی اعلام شده بود.

طبق اطلاعات وزارت صحت عامه، ۲۴ نفر در این رویداد کشته شده و ۴۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این آماری است که در مراکز صحی ثبت شده است.

حمله بر آموزشگاه کوثر دانش با محکومیت گسترده در سطح ملی و بین‌المللی روبه شده است.

محمداشرف غنی این حمله را «وحشیانه و تروریستی» خوانده و طالبان را مسوول آن عنوان کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، با نشر اعلامیه‌ای حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» را محکوم کرده و آن را ضدبشری و خلاف موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی دانسته است.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری گفته است که حادثه «دلخراش» غرب کابل نشان داد که گروه طالبان به صلح باور ندارند.

به گفته دانش، گروه طالبان به جای تقویت صلح و نزدیک کردن مواضع، به تخریب آن پرداخته و هر روز علیه مردم افغانستان اقدامات تروریستی و جنایت‌کارانه انجام می‌دهد.

او از امریکا، سازمان ملل و دیگر همکاران بین‌المللی افغانستان خواسته است که درباره گروه طالبان تجدید نظر کنند و مطابق تعهدات این گروه «جلو وحشی‌گری های آن و جلو کشتار بی‌رحمانه مردم افغانستان را بگیرند.»

سفارت امریکا در کابل، نماینده ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور افغانستان، ناتو، اتحادیه اروپا، ترکیه و سایر کشورها این حمله را محکوم کرده‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در کابل حمله بر آموزشگاه کوثر دانش را «هدفمند» خوانده است.

یوناما انزجار شدید خود را نسبت به این حمله اعلام و آن را «سنگ‌دلانه» و «بی‌ماهیت» توصیف کرده است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد تأکید کرده است که عاملان این حمله باید «پاسخ‌گو» باشند و نباید اجازه داد تا خشونت آن‌ها پیروز شود.

در اعلامیه یوناما آمده است: «همه باید تلاش‌های شان را برای کاهش خشونت‌های اخیر، به ویژه خشونت‌هایی که افراد ملکی افغانستان را متاثر می‌سازد، افزایش دهند و برای رسیدن به یک توافق سیاسی صلح آمیز، بر گفت‌وگوها تمرکز کنند.»

طبق آن‌چه طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، اعلام کرده است، مهاجمی که بر آموزشگاه کوثر دانش حمله کرده است، پیاده بوده است و در داخل کوچه‌ای – پیش از ورود به مرکز آموزشی «کوثر دانش» – مواد همراهش را منفجر کرده است. مهاجم انتحاری پیش از آن‌که وارد مرکز آموزشی شود، توسط محافظان این مرکز شناسایی شده بود.

«کوثر دانش» از مراکز با سابقه در بخش آموزش و آماده‌گی کانکور در غرب شهر کابل است. در این مرکز صدها دانش‌آموز پسر و دختر مصروف آموزش هستند. مرکز آموزشی «کوثر دانش» باری در حوت ۱۳۹۶ نیز هدف سوء قصد قرار گرفته بود. در این حمله، مهاجم انتحاری با انفجار بمب دستی همراهش که آماده پرتاب کرده بود، کشته شد و به هدف نرسید.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا