افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر کشته شدن ۱۲ کودک در حمله هوایی در تخار را تأیید کرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر یافته‌های ابتدایی خود درباره تلفات غیرنظامیان در حمله هوایی نیروهای ارتش در ولایت تخار را همه‌گانی کرد.

براساس یافته‌های ابتدایی کمیسیون مستقل حقوق بشر، در «۳۰ میزان» به‌شمول کودکان پسر و دختر، ۱۲ کودک کشته و ۱۸ تن دیگر به شمول ملای مسجد زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که این تلفات در پی حمله هوایی نیروهای دولتی در منطقه هزاره قشلاق قول‌برس تخار به غیرنظامیان وارد شده است.

طبق یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، کودکان در این مسجد نزد ملا درس می‌خواندند و حمله هوایی هنگامی صورت گرفته است که دسته‌ای از جنگ‌جویان گروه طالبان از نزدیک این مسجد عبور می‌کردند.

پس از نشر خبر کشته‌شدن ۱۲ غیرنظامی، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری این خبر را بی‌اساس خواند. صالح گفته است که در این حمله کسانی که نیروهای امنیتی را به خاک و خون کشانیده بودند، نابود شدند.

او گفته است که ثبوت غیرقابل انکار در اختیار او قرار دارد و  خود این ثبوت را مشاهده کرده و با صلاحیت دولتی و اخلاقی کشته‌شدن کودکان را رد می‌کند.

صالح هم‌چنان هشدار داد با کسانی که شایعه را ضد نیروهای امنیتی سرخط ساخته‌اند، برخورد قانونی خواهد شد. بعدها دفتر صالح اعلام کرد که طراح شایعه علیه نیروهای امنیتی در تخار بازداشت شده است.

با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر از مسوولان حکومتی خواسته است که با شهروندان مدعی نقض حقوق بشری مردم با گفتار و رفتار تهدیدآمیز برخورد نکنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا