شاهد

با خانواده جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا آشنا شوید.

جو بایدن،  کاندیدای دموکرات، پس از یک جنگ انتخاباتی دشوار که به دلیل شیوع یک بیماری عالم‌گیر هیچ شباهتی به رقابت‌های قبلی نداشت، به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید.

بایدن ۷۷ ساله با نظام و ادارات دولتی آمریکا غریبه نیست زیرا از سال ۱۹۷۳ به عنوان سناتور حوزه دلاور انجام وظیفه می‌کرده و دو هم دوره معاون باراک اوباما بوده است.

کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ او به شدت بر روی شخصیت بایدن تمرکز کرد و از ریشه‌های طبقه کارگر خانواده کاتولیک ایرلندی او در اسکرانتون و پنسیلوانیا تا مصیبت‌هایی که در طول زندگی بر او وارد آمده است، پرده برداشت. بایدن کمی پس از برنده شدن در انتخابات سنا در سن ۳۰ سالگی، همسر اولش، نیلیا هانتر و دختر یک ساله‌اش نایومی را در یک حادثه رانندگی از دست داد. دو پسر جوان بایدن، بیو و هانتر، هر دو هنگام تصادف در ماشین بودند ولی با جراحاتی خفیف جان سالم به در بردند. بیو بایدن، سرباز جنگ عراق، در سال ۲۰۱۵ در سن ۴۶ سالگی در اثر سرطان مغز جان باخت.

بایدن به همدردی با مردم عادی هنگام بروز مصیبت شهرت دارد و در سراسر واشنگتن یک مرد خانواده‌دوست محسوب می‌شود. با نشستن او بر مسند ریاست‌جمهوری، احتمالا شناخت چهره‌ خانواده او برای جهان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر جیل بایدن

بایدن، همسر دوم خود جیل ۶۹ ساله را به خاطر بازگرداندن معنای زندگی به او پس از مرگ همسر اولش، ستایش می‌کند. مرگ همسر اول مصیبتی بود که در پی آن به گفته بایدن بسیار نزدیک بود که او سیاست را کنار بگذارد و حتی در شرایط بروز بحران ایمان، به خودکشی هم اندیشیده است.

او در گردهمایی ملی دموکرات‌ها در سال جاری درباره همسرش گفت: «او خانواده ما را دوباره به هم رساند و من را به زندگی برگرداند. او دوباره به ما معنای خانواده بخشید.»

بایدن در سال ۱۹۷۵ زمانی با جیل تریسی جاکوبز، متولد نیوجرسی و بزرگ شده پنسیلوانیا، ملاقات کرد که برادرش فرانک یک قرار بی‌خبر را برای آنها ترتیب داده بود. جیل هم پیش از آن، با یک ستاره فوتبال دانشگاه بیل استیونسون، ازدواج کرده بود.

دکتر بایدن بعدها درباره اولین دیدار آن روز عصر که برای تماشای فیلم «یک مرد و یک زن» به سینمایی در فیلادلفیا رفته بودند، به روزنامه «فیلادلفیا اینکوایرر» گفت: «اصلا فکر نمی‌کردم که از من خوشش بیاید.» او به خاطر آورد: «وقتی به خانه برگشتیم و می‌خواستیم خداحافظی کنیم، ساعت یک شب بود. بالا رفتم و مادرم را صدا کردم و گفتم مامان بالاخره با یک جنتلمن واقعی ملاقات کردم.»

او بالاخره بعد از پنج بار پیشنهاد، قبول کرد با جو ازدواج کند و آن‌ دو در سال ۱۹۷۷ در نیویورک ازدواج کردند و دکتر بایدن مادرخوانده بیو و هانتر شد. این زوج در سال ۱۹۸۱ صاحب فرزندی دختری شدند که نام او را اشلی گذاشتند.

دکتر بایدن  دارای مدرک کارشناسی و دکترا از دانشگاه دلاور و کارشناسی ارشد از دانشگاه وست چستر و ویلاونا است. او ۱۳ سال در دبیرستان معلم انگلیسی بود و در بیمارستان روانی به نوجوانان دارای مشکل روانی، آموزش می‌داد.

او هنگامی که در زمان اوباما به عنوان «بانوی دوم» خدمت می‌کرد، به تدریس در کالج عمومی ویرجینیایی شمالی ادامه داد و ماموران محافظ مخفی در لباس دانشجو از او محافظت می‌کردند.

او گفته بود که در صورت راهیابی همسرش به کاخ سفید به کار تدریس ادامه می‌دهد، ولی در کارزار انتخاباتی، گذشته از آن که هنگام حمله یک معترض به صحنه در نیوهمپشایر، خودش را سپر جو بایدن کرد، نشان داد که کار زیادی از دستش برمی‌آید.

بیو بایدن

پسر بزرگ جو بایدن در سال ۱۹۶۹ به دنیا آمد. او به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و پیش از آن که کارمند وزارت دادگستری آمریکا شود، به عنوان منشی در خدمت قاضی جدید نیوهمپشایر بود. او از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در وزارت دادگستری انجام وظیفه کرد و مدتی دادستان فدرال بود.

بیو همچنین برای یک دوره یک ساله به عراق اعزام شد تا در «جنگ علیه ترور» خدمت کند و از آنجا با مدال «ستاره برنزی» بازگشت. او در سال ۲۰۰۲ با هالی اولیور ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند به نام‌های ناتالی و رابرت بود که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ به دنیا آمدند.

بیو هنگامی که به عنوان دادستان کل در دلاور کار می‌کرد، در همایش ملی دموکرات‌ها در دنور در سال ۲۰۰۸ به معرفی پدر خود پرداخت که معاونت اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری را به عهده گرفته بود.

درست دو سال بعد، بیو یک سکته مغزی کرد که بعدا معلوم شد به علت سرطانی بوده است که پس از دو سال مبارزه، در سال ۲۰۱۵ جان او را گرفت.

دکتر بایدن اوایل سال جاری با یادآوری آن روزها گفت: «چهار روز پس از خاکسپاری بیو، دیدم که جو صورت خود را اصلاح می‌کند و لباس می‌پوشد. دیدم که خودش را در آینه برانداز کرد، نفس عمیقی کشید و گردن خود را بالا گرفت و با رفتن به سر کار، به جهانی قدم گذاشت که دیگر پسرش در آن وجود نداشت. جو این طوری است.»

هانتر بایدن

تنها پسر در قید حیات بایدن، هانتر ۵۰ ساله، فقط دو سال داشت که مادرش را در تصادف رانندگی از دست داد، ولی می‌گوید اولین چیزی که پس از آن حادثه به یاد می‌آورد این است که در بیمارستان چشم باز کرد و برادرش را دید.

بایدن پسر، وکیل و مشاور سرمایه‌گذاری، ناخواسته نقش مهمی را در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ ایفا کرد. دونالد ترامپ و هواداران او و از همه برجسته‌تر رودی جولیانی، ادعا کردند که هانتر تلاش کرده است که در روابط تجاری خود با اوکراین و چین، از موقعیت پدرش به عنوان معاون رئیس‌جمهوری به سود خود استفاده کند.

ادعای اصلی آنها، که موهوم است، این بود که جو بایدن به کی‌یف فشار آورده است تا یک دادستان فدرال به نام ویکتور شوکین را اخراج کند. آن دادستان در سال ۲۰۱۴، زمانی که هانتر جزو هیأت رئیسه شرکت اوکراینی «بوریسما» بود، به فساد متهم شد.

هانتر بایدن در سال ۱۹۹۲ از دانشگاه جورج‌تاون فارغ‌التحصیل شد و پس از یک دوره دکترای حقوق جی دی از دانشکده حقوق ییل، یک سال را در شرکت «جرسوت والنتیر» در اوریگان مشغول بود.

او پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۹۶، به ویلمینگتون در دلاور کوچ کرد تا به عنوان معاون رئیس بزرگ‌ترین کارفرمای ایالتی، بانک ام‌بی‌ان‌ای، مشغول به کار شود. پس از آن، در زمان بیل کلینتون، در وزارت بازرگانی به او یک شغل مدیریتی داده شد که در آنجا در زمینه سیاست‌های تجارت الکترونیک فعالیت می‌کرد.

او در هیأت مدیره «آمترک» یک سمت بدون حقوق بر عهده گرفت و در تشکیل شرکت لابی‌گری «اولداکر، بایدن و بلیر» سهیم شد.

هانتر سپس در سال ۲۰۰۸ از هر دو سمت کناره‌گیری کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری آن سال که پدرش به عنوان معاون اوباما برگزیده شده بود، فعالیت کند. او بعدها گفت امیدوار بوده که یک «فهرست تمیز» از نامزدها برای پدرش آماده کند.

هانتر پس از آن یک شرکت مشاوره بین‌المللی به نام «مشاوران جهانی سنکا» تاسیس کرد و سپس در تاسیس «شرکا سنکا روزمانت» که نهایتا او را به «بوریسما» رساند، همکاری کرد. از آن زمان تاکنون، او در شرکت سرمایه‌گذاری «یورودال گلوبال» فعالیت داشته است.

جوان‌ترین پسر بایدن قطعا بیشترین سهم از رسوایی‌های خانواده را به خود اختصاص داده است: از اخراج از نیروی دریایی به خاطر مصرف کوکائین گرفته تا اعتیاد به مواد مخدر و تخلفات ناشی از الکل. او حتی به خاطر شروع رابطه‌ای کوتاه با همسر برادر مرحومش، هالی، پس از مرگ بیو، توجه عمومی را به سوی خود جلب کرد.

او در رابطه با مشکلات شخصی خود گفته است: «اعتیاد در هر خانواده‌ای وجود دارد. من اسیر آن ظلمت بودم. در آن راه تاریک که هیچ پایانی ندارد. نمی‌توان از آن رهایی یافت. نمی‌شود با آن کنار آمد.»

هانتر بایدن از همسر اولش کاتلین، سه دختر به نام‌های نایومی (هم نام با خواهر مرحوم خودش)، فینگان و میسی دارد.

اشلی بایدن

دختر ۳۹ ساله بایدن در رشته مردم‌شناسی فرهنگی از دانشگاه تولان در لوئیزیانا فارغ‌التحصیل شده است.

او به عنوان پیش‌خدمت در یک پیتزافروشی کار کرده است و پیش از آن که به سمت مدیر اجرایی «مرکز عدالت دلاور» گمارده شود، فعالیت‌های اجتماعی می‌کرده است. مرکز عدالت، یک موسسه غیرانتفاعی بود که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در زمینه اصلاح احکام جنایی فعالیت می‌کرد.

او همچنین بنیان‌گذار «برند» اخلاقی مد Livelihood است.

علاقه اشلی به محیط زیست از کودکی، به پدرش انگیزه داد تا با «باربارا باکسر»، نمانیده کنگره، در تصویب قانون اطلاعات مصرف‌کننده حمایت از دلفین‌های سال ۱۹۹۰ همکاری کند.

 نوشته شده توسط: جو سامرلند – TheIndependent

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا