جهان

دانشمندان اسرائیلی موفق شده‌اند با اکسیجن‌درمانی فرایند پیری را معکوس کنند.

ایده اصلی مطالعات اخیر این است که پیری حکم یک بیماری را دارد و مانند بقیه بیماری‌ها قابل درمان است.

شماری از دانشمندان مدعی هستند که توانسته‌اند فرایند پیری طبیعی را در سالمندان معکوس کنند.

در مطالعه‌ای که اولین مطالعه از نوع خود است، محققان مرکز پزشکی شامیر در دانشگاه تل آویو از نوعی اکسیژن درمانی برای معکوس کردن دو تا از نشانه‌های پیری استفاده کرده‌اند.

او دو نشانه عبارتند از کاهش طول تلومیر و میزان انباشت سلول‌های پیر.

با پیر شدن بدن انسان، طول تلومیرها که سرپوش‌های حفاظتی در انتهای کروموزوم‌ها هستند، کوتاه می‌شود و شمار سلول‌های پیر و خراب افزایش می‌یابد.

یک مطالعه پزشکی با مشارکت ۳۵ فرد بالای ۶۵ سال این فرضیه را به آزمون گذاشت که آیا می‌توان با روش اکسیژن‌درمانی هایپرباریک این دو نشانه پیری را معکوس کرد یا نه.

افراد شرکت‌کننده در این مطالعه برای سه ماه متمادی، پنج روز در هفته و هر روز به مدت ۹۰ دقیقه، در اتاقکی مملو از اکسیژن خالص قرار گرفتند.

در پایان این تحقیق، دانشمندان گزارش کردند که طول تلومیرها در شرکت‌کنندگان ۲۰ درصد افزایش یافته است، و میزان سلول‌های پیر ۳۷ درصد کاهش یافته است.

به گفته محققان، این دستاورد معادل ۲۵ سال جوان‌تر شدن است.

شای افراتی، استاد دانشکده علوم پزشکی و عصبی ساگول در دانشگاه تل آویو که یکی از نویسندگان این مقاله علمی است، می‌گوید: «از آنجا که کوتاه شدن تلومیرها در زیست‌شناسی به عنوان عامل اصلی پیری شناخته می‌شود، بسیاری از تلاش‌ها برای معکوس کردن پیری بر افزایش طول تلومیرها متمرکز است.»

«موفقیت چشمگیر در افزایش طول تلومیرها در این تحقیق با استفاده از اکسیژن‌درمانی، یک پایه جدید برای مطالعات درباره پیری فراهم می‌کند و ثابت می‌کند که می‌توان پیری را در درون سلول‌ها معکوس کرد.»

این تحقیق یکی از آخرین تلاش‌ها برای یافتن راهکارهای مقابله با پیری است. هدف نه تنها افزایش طول عمر انسان‌ها، بلکه افزایش حس جوانی در آنان است.

ایده اصلی مطالعات اخیر این است که پیری حکم یک بیماری را دارد و مانند بقیه بیماری‌ها قابل درمان است.

 در سال ۲۰۱۵، زمانی که مدیر یک شرکت بیوتکنولوژی اعلام کرد که اولین کسی خواهد بود که با ژن درمانی و تغییر دائمی ژن‌ها می‌خواهد فرایند کاهش عضلانی ناشی از افزایش سن را در بدن خود متوقف کند، خبرساز شد.

لیز پاریش، مدیرعامل بیوویوا، برای اعلام خبر آزمایش یک داروی آزمایش‌‌نشده بر روی خود، مورد انتقاد دیگر دانشمندان قرار گرفت. اما او اینک اعلام کرده است که در طول پنج سال گذشته اندازه تلومیرهای او افزایش یافته است. او اخیراً ادعا کرد که مرگ ناگزیر نیست، بلکه یک انتخاب است.

© The Independent

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا