افغانستان

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی: در مذاکرات قطر هیچ پیشرفتی وجود ندارد.

پس از در حدود دو ماه رأی‌زنی‌های هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحۀ قطر، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که در این مذاکرات هیچ پیشرفتی وجود ندارد.

آقای عبدالله که امروز جمعه در نهمین «نشست امنیتی هرات» سخن می‌زد، تأکید کرد که هنوز راه دشواری در روند صلح در پیش است.

مذاکرات میان هیئت‌های دوطرف به تاریخ ۲۳ ماه سنبله سال جاری هجری خورشیدی آغاز شدند. در پی آغاز این مذاکرات انتظار می‌رفت خشونت‌های طالبان در افغانستان کاهش یابند، اما برعکس خشونت‌ها افزایش یافته‌اند.

در پی افزایش خشونت‌ها، گزارش‌هایی نشر شدند که گویا هیئت جمهوری اسلامی افغانستان دوباره به کابل فراخوانده خواهند شد؛ اما عبدالله عبدالله امروز گفت که هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده‌است.

عبدالله عبدالله گفت که محاسبۀ طالبان دربارۀ کارگیری از افزایش خشونت برای امتیازگیری در مذاکرات صلح، اشتباه است: «پیشرفت هنوز نداریم. امروز راه‌حل چیست؟ هیئت را بخواهیم و بگویم که دیگر حضور شما [در دوحه] ضرور نیست، چون نتیجه نگرفته‌اید در جریان دو ماه. آیا همین کار شود خوب است یا کار دیگری؟»

بربنیاد آمارهای وزارت دفاع ملی، هم‌اکنون جنگ در ۲۷ولایت کشور میان نیروهای امنیتی و طالبان جریان دارد – خشونت‌هایی که عبدالله عبدالله از آن به‌عنوان مانع در روند صلح یاد کرد: «خشونت ازدیاد پیدا می‌کند. ترس دربین مردم زیاد می‌شود. ترس و وحشت ایجاد می‌شود و یک وقتی هم گذاشته می‌شود برای صحبت و مذاکره – بدون این‌که یک نیت محکم در قبالش باشد. اگر این‌طور یک محاسبه باشد، این یک نسخه برای ادامۀ جنگ و پیچیده‌تر شدن اوضاع افغانستان و اوضاع منطقه است.»

در همین حال، اچ.آر مک ماستر، مشاور امنیت ملی پیشین رییس‌جمهور امریکا از واشنگتن می‌خواهد که بر پاکستان، ایران، چین و عربستان سعودی فشار بیاورد تا به گفتۀ او این کشورها از پشتیبانی از طالبان دست بردارند: «ایران و پاکستان کم از کم نقش تخریبی کمتر داشته باشند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و حتا چین کمک‌های شان را به طالبان ادامه ندهند.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا