افغانستان

ولایت ارزگان امسال ۶۱۰ تُن زیره تولید کرد.

مسوولان در ریاست زراعت ارزگان از تولید بیش از ۶۰۰ تُن زیره در این ولایت خبر می‌دهند.
احمدشاه خیری، رییس زراعت ولایت ارزگان «۲ قوس ۱۳۹۹» می‌گوید: «امسال ۶۱۰ تُن زیره در این ولایت تولید شده است، در مجموع، از این جمله، ۵۷۳ تُن آن زیره‌ی سیاه و ۸۰ تن آن زیره‌ی سفید است.»

آقای خیری درباره‌ی وضعیت خرید و فروش زیره می‌گوید که زیره بازار داخلی و خارجی خوب دارد. رییس زراعت ارزگان می‌افزاید که بازار داخلی زیره ولایت‌های قندهار و غزنی است و از طریق این دو ولایت، زیره به کشورهای هند و پاکستان صادر می‌شود. او می‌گوید که هر کیلو زیره ۳۰۰ افغانی فروخته می‌شود.
در سطح ولایت ارزگان حدود ۵۴۷ هکتار زمین زیره کشت می‌گردد. از این میان، در ۴۹۹ هکتار زیره سیاه و در ۴۸ هکتار زیره سفید کاشته می‌شود.
ارزگان از شمار ولایت‌هایی است که دارای اقلیم مناسب برای کشت و پرورش زیره است و در تمام ولسوالی‌های آن زیره کشت می‌شود.

اُرُزگان یکی از ۳۴ ولایت افغانستان است.

مرکز ولایت شهر ترین‌کوت می‌باشد.

این ولایت ساحۀ وسیعی را در شمال شرق قندهار تشکیل می‌دهد. بیشتر جمعیت این ولایت را هزاره‌ها و پشتون‌ها تشکیل می‌دهند.

کشف کتیبه‌هایی به خط یونانی در این ولایت که در حدود سال ۵۰۰ میلادی نوشته شده‌است از گذشتهٔ تاریخی این منطقه خبر می‌دهد. ارزگان پیش از دورهٔ اسلامی مرکز زابلستان بوده و پادشاه مقتدری بنام زاول‌شاه بزرگ بر آن حکومت می‌کرده‌است.

در دوره‌های اسلامی به ویژه در روزگار غزنویان نیز این منطقه دارای اهمیت و مورد توجه حاکمان بوده‌است. اقتدار و اهمیت ارزگان ادامه می‌یابد تا اینکه بعدها به صورت یک حکومت محلی مقتدر و مستقل اظهار وجود می‌کند.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا