علم

سرمای هوا، فشار خون را افزایش می‌دهد.

محققان اسکاتلندی به این نتیجه رسیدند که یک روز سرد و بارانی می‌تواند تغییرات بزرگی در فشار خون ایجاد کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که فشار خون مردم با دمای هوا تغییر می‌کند. حین این نوسانات، احتمال مرگ بیش از یک سوم افزایش می‌یابد.

نتایج تحقیقات در دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند نشان می‌دهد که فقدان نور آفتاب و بارش شدید باران تلفات خاص خود را در پی دارد.

رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست به منظور حفظ گرما در شرایط آب و هوایی سرد منقبض و باریک شده که این امر موجب افزایش فشار خون می‌شود. تغییرات فشار خون بدن را زیر فشار گذاشته خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

محققان اظهار داشتند که پزشکان باید هنگام اندازه گیری فشار خون بیمار به آب و هوا توجه کنند، این امر به آنها کمک می‌کند که تشخیص دهند کدام بیمارها حساس هستند و درمان خود را بر آن اساس قرار دهند.

ساندوش پادمانابان، کارشناس قلب با مقایسه اطلاعات ۴۰ ساله فشار خون بیماران در غرب اسکاتلند و اطلاعات هواشناسی همان دوره، ارتباط این دو موضوع را مطرح کرده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که نیمی از بیماران نسبت به کاهش دمای هوا حساس هستند. کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا به فشار خون بالا بین ۳ تا ۶ میلیمتر جیوه منجر می‌شود. شاید ممکن است به نظر برسد که این رقم چندان قابل توجه نیست اما تنها ۲ میلیمتر جیوه برای ایجاد یک حمله یا سکته قلبی کشنده در بیماران دارای فشار خون کافی است.

دکتر پادمانابان اظهار داشت: هر میلی‌متر افزایش فشار خون حائز اهیمت است.

تحلیل‌های بیشتر نشان می‌دهد که افرادی که فشار خون‌شان نسبت به دمای هوا حساس است تا ۳۵ درصد با احتمال مرگ در دوره تحقیق رو به رو بودند. فقدان نور خورشید و افزایش فشار خون درنتیجه طولانی‌تر شدن روزهای سرد سال است.

شاید باران نتایج مخربی روی این نوع بیماران داشته باشد، اما تحقیقات، این نتایج مخرب را به بیمارانی نسبت داده‌اند که با دیدن هوای بارانی برای رفتن به مطب دکتر دچار استرس می‌شوند.

حملات و سکته‌های قلبی در فصل زمستان شایع تر است اما این تحقیقات نخستین تحقیقی است که این مسئله را با جزئیات بررسی کرده است.

دکتر پادمانابان گفت: پزشکان باید از ارتباط فشار خون و دمای هوا مطلع باشند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا