آموزش تکنالوژیتکنالوژی

امنیت معلومات، روی لینک های ناشناخته کلیک نکنید.

۵ سوال امنیتی که قبل از کلیک روی لینک باید از خودتان بپرسید

لینک‌ها راهی سریعتر و آسانتر از بکار بردن URL های طولانی برای رسیدن به مقصد دیگری در اینترنت هستند. اما همین لینک‌ها هم دستخوش استفاده خرابکاران شده‌اند و می‌توانند قربانی خود را از راه کلیک روی لینک که ممکن است منجر به دانلود نرم افزار مخرب و یا سرقت اطلاعات شود انتخاب کنند. در نتیجه قبل از کلیک روی هرلینکی نیاز دارید از ایمن بودن آن مطمئن شوید. در این مطلب به ۵ سوال امنیتی که قبل از کلیک روی لینک باید از خودتان بپرسید اشاره شده است.

۵ سوال امنیتی که قبل از کلیک روی لینک باید از خودتان بپرسید

آیا به شخصی که لینک را برای شما فرستاده است، اعتماد دارید ؟

“اعتماد” در دنیای واقعی و آنلاین باید یکی باشد ولی متاسفانه اینگونه نیست. آیا اینطور نیست که در دنیای واقعی کسی درب منزل شما را بزند ابتدا از چشمی / آیفون تصویری می‌بینید که چه کسی است و بعد درب را باز می‌کنید ؟ و آیا اینطور نیست که به کودکان خود تذکر می‌دهید با غریبه‌ها صحبت نکنند؟ ولی در دنیای آنلاین چطور؟ شما ایمیل را باز و یا روی لینک کلیک می‌کنید قبل از اینکه بدانید چه کسی آن را فرستاده است.

خوشبختانه به سبب وجود ابزارهایی که برای فیشینگ استفاده می‌شده است مردم می‌توانند ایمیل/لینک خوب و بد را تشخیص دهند و هرازگاهی همین ابزار برای فیلتر ایمیل‌های اسپم نیز به کار می‌رود.

با توجه به همه این‌ موارد، شما باز هم باید فردی را که ایمیل یا لینک را فرستاده است بشناسید و به او اعتماد داشته باشید. برای نمونه اگر لینکی را فردی از دوستان یا خانواده فرستاده است و یا توسط شبکه اجتماعی مطمئن یا ایمیل کلاینت مطمئنی به اشتراک گذاشته شده است، می‌توانید اعتماد کنید. و برای مواردی شاید بهتر بدانید که با فرستنده تماس بگیرید و از صحت اینکه آن لینک را آن فرد فرستاده است مطمئن شوید.

و اگر نتوانستید نام، محتوی و آدرس ایمیل فرستنده را شناسایی کنید از باز کردن ایمیل و یا کلیک کردن روی لینک اجتناب کنید. نسبت به ایمیل ‌هایی که نام یا اکانت شما را در موضوع ایمیل آورده اند (منشن کرده‌اند) و یا از طرف بانک شما هست، محتاط باشید. این ایمیل‌ها را باز نکنید و اگر باز کردید روی لینک‌ها کلیک نکنید.

آیا به پلت‌فرم اعتماد دارید؟

سوال مهم امنیتی دیگر این است: “آیا به پلت فرمی که لینک را فرستاده یا با شما به اشتراک گذاشته است اعتماد دارید ؟” . اگر در شبکه داخلی شما لینکی فرستاده  شود و یا در گروه‌های خصوصی که در نرم‌افزاری مختلف مانند واتزاپ یا تلگرام و … که به افراد مطمئن هستید نگرانی نخواهید داشت. اما اگر لینکی توسط یک اکانت توییتر ناشناس به اشتراک گذاشته شد و یا در اسپم ایمیلی دریافت کردید باید محتاط باشید .

در مورد شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک به شدت محتاط باشید، زیرا لینک‌هایی توسط افراد مختلف که ممکن است اکانت‌های جعلی باشند با شما به اشتراک گذاشته می‌شود و منجر به دانلود نرم‌افزارهای مخرب و … می‌شود. اگر شما در مورد ایمن بودن لینک مطمئن نیستید و یا به پلت فرم اعتماد ندارید، باید محتاط باشید و روی لینک کلیک نکنید.

آیا به مقصد لینک اعتماد دارید؟

آیا لینک شما را به وب‌سایتی هدایت می‌کند که آن را می‌شناسید؟  اگر وب سایت مقصد را نمی‌شناسید روی لینک کلیک نکنید و به جای آن در مورد سایت مقصد در وب جستجو کنید و از ایمن بودنش اطمینان حاصل کنید.

آیا این لینک همزمان با یک رویداد جهانی است ؟ 

مجرمان اینترنتی افراد فرصت طلبی هستند. آنها از هر فرصتی استفاده میکنند که افراد را به کلیک روی لینکهایی وادار کنند تا به سایت‌های مخرب هدایت شوند. این افراد از رویدادهای جهانی مانند المپیک‌ها، جشن‌ها و وقوع زلزله یا سیل و غیره استفاده و شروع به فرستادن ایمیل‌های اسپم یا لینک‌هایی با عنوانین مرتبط با رویدادهای جهانی می‌کنند.

پس بعد از این، اگر به شما در رویدادهای بزرگ مانند جام‌جهانی ایمیل یا لینکی فرستاده شد، قبل از کلیک روی آن از فرستنده و پلت فرمی و مقصد آن آگاهی کسب کنید و هنگامی که مطمئن شدید ایمیل را باز و یا روی لینک کلیک کنید.

آیا یک لینک کوتاه شده است ؟

با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی لینک‌های کوتاه ظهور کردند، که می‌تواند راهی برای مخفی کردن باشد.

برای مثال مجرمان اینترنتی می‌توانند از ارائه دهنده های سرویس کوتاه کردن لینک مانند گوگل استفاده کنند، و با این کار کاربران کورکورانه به سبب اعتمادی که به گوگل دارند روی لینک کلیک می‌کنند.

پس اگر با لینک‌های کوتاه مواجه شدید از خودتان ۴ سوال بالا را بپرسید و اگر باز هم نتوانستید مطمئن شوید از سرویس‌های LongURL و CheckShortURL که لینکهای کوتاه را به اندازه واقعی‌شان بر می‌گردانند استفاده کنید.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا