جهانخبر برتر

دولت بایدن توافق با طالبان را بررسی خواهد کرد

آنتونی بلینکن که از سوی جو بایدن نامزد هدایت وزارت خارجه شده روز سه شنبه گفت که او توافق دولت آمریکا با طالبان را ارزیابی خواهد کرد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که روز چهارشنبه کاخ سفید را ترک خواهد کرد، در پایان ماه فبروری سال گذشته توافقی با طالبان امضا کرد که هدف آن پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا بود.

با این حال دولت ترامپ در اقدامی بحث انگیز برخی متمم های آن توافق را محرمانه نگاه داشت.

آقای بلینکن در جلسه تایید صلاحیت خود در پاسخ به سناتورها گفت: “ما می خواهیم به این جنگ به اصطلاح ابدی پایان دهیم. می خواهیم نیروهایمان را برگردانیم. می خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریسم که اصلا برای آن به آنجا رفتیم را حفظ کنیم.”

او اضافه کرد: “باید به دقت بررسی کنیم که واقعا در مورد چه چیزهایی مذاکره شده. من هنوز از این جزییات آگاه نیستم.”

براساس توافقی که در دوحه امضا شد آمریکا گفت کلیه نیروهایش را تا ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می کند و طالبان قول داد اجازه عملیات از خاک افغانستان را به گروه های افراط‌گرا ندهد.

به دنبال این توافق، حملات طالبان به نیروهای بین‌المللی متوقف شد اما حملات این گروه به نیروهای امنیتی افغانستان همچنان ادامه دارد. دولت افغانستان در حال مبارزه با طالبان است که تلاش می کند بخشهایی از کشور را تحت تسلط خود در آورد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا