افغانستاناقتصاد

رتبه بندی سالانه فساد – دنمارک اول و افغانستان در رتبه ۱۶۵

سازمان شفافیت بین‌المللی با نشر گزارش سالانه‌ی خود، می‌گوید که افغانستان دوازدهمین کشور فاسد در جهان است.

در گزارش این سازمان که امروز «پنج‌شنبه، ۹ دلو» در مورد فساد در ۱۷۹ کشور جهان به‌شمول افغانستان به نشر رسیده، آمده که افغانستان در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی با کسب ۱۹ امتیاز از ۱۰۰  امتیاز، در رتبه‌ی ۱۶۵ قرار گرفته است.

براساس این گزارش، افغانستان پس از کشورهای هایتی، کانگو، کوریای شمالی، لیبیا، گینه، سودان، ونزوئلا، یمن، سوریه، سودان جنوبی و سومالی فاسدترین کشور جهان شناخته شده است.

از سویی هم، در این گزارش تأکید شده است که افغانستان از سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۱ امتیاز در مبارزه با فساد پیشرفت داشته است. سازمان شفافیت بین‌المللی گفته است که این کشور یکی از کشورهایی است که در مبارزه با فساد به‌صورت قابل ملاحظه پیشرفت داشته است.

دانمارک با نمره ۸۷ در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای نیوزلند، فنلاند، سنگاپور، سوئد، سوئیس، نروژ، هلند، آلمان و لوگزامبورگ قرار گرفته اند.

در قعر جدول منتشره از سوی سازمان شفافیت بینالملل نیز سومالی با نمره ۹ حضور دارد و پس از آن سودان جنوبی، سوریه، یمن و ونزوئلا قرار گرفتهاند.

بنابر گزارش سازمان شفافیت بین الملل که مقر آن در برلین قرار دارد نتایج تحقیقات نشان می دهد مقابله با فساد در دو سوم کشورهای جهان کمتر شده است.

این سازمان همچنین پول های داده شده به احزاب سیاسی در کارزارهای انتخاباتی را از عوامل تاثیرگذار بر کاهش تمایل دولت ها به بهبود وضعیت شفافیت مالی و مبارزه با فساد دانسته است.

سازمان شفافیت بین الملل تقویت ساختارهای انتخاباتی، اعمال بیشتر تفکیک قوا در نظام های سیاسی، قدرتمند ساختن شهروندان، روزنامه نگاران و همچنین اتخاذ تدابیر برای محافظت از فعالان را از راهکارهای بهبود وضعیت فساد در کشورها برشمرده است.

لیست کامل رتبه بندی فساد
لیست کامل رتبه بندی فساد

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا