افغانستان

زلمی رسول نامزد ریاست مجمع عمومی سازمان ملل شد.

زلمی رسول، وزیر پیشین وزارت خارجه در صحبت با خبرگزاری شاهد تائید می‌کند که حکومت افغانستان وی را برای ریاست هفتاد‌ و ششمین مجمع عمومى سازمان ملل نامزد کرده‌است.

زندگی نامه زلمی رسول

زلمی رسول از جنوری ۲۰۱۰ تا اوایل اکتوبر ۲۰۱۳ وزیر امور خارجه افغانستان بود.

آقای رسول در سال ۱۹۴۳ در کابل متولد شده است. او پشتون و مربوط قبیله محمدزایی است.

آقای رسول مکتب را در لیسه استقلال افغانستان در کابل خواند و تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در شهر پاریس فرانسه در سال ۱۹۷۳ ادامه داد.

زلمی رسول، به زبان های فارسی دری، پشتو، فرانسه، انگلیسی و ایتالیایی صحبت می تواند و با زبان عربی هم آشنایی دارد.

او از اشتراک کنندگان نخستین اجلاس بن در مورد افغانستان در سال ۲۰۰۱ بود که به ایجاد دولت موقت در این کشور منجر شد.

او از افرادی بود که به همراه حامد کرزی پس از سقوط گروه طالبان به کابل آمد.

پس از رویکار آمدن دولت جدید، حامد کرزی، آقای رسول را در سال ۲۰۰۲ نامزد وزارت هوانوردی کرد که به اتفاق آرای کابینه به این سمت رسید.

در سال ۲۰۰۲ برای مدت کوتاهی وزیر هوانوردی شد، سپس مشاور امنیت رئیس جمهوری افغانستان شد و تا سال ۲۰۱۰ در این سمت باقی ماند. مسئولیت هایی چون “هماهنگی فعالیت‌های امنیت و سیاست خارجی” را به عهده داشته است.

در جنوری ۲۰۱۰ حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان او را نامزد سمت وزارت خارجه این کشور کرد و به شورای ملی افغانستان معرفی کرد که با اکثریت آرای اعضای حاضر مجلس وزیر امور خارجه افغانستان شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا