باید بدانیمشاهد

زندگی‌نامه محمد یونس قانونی

محمد یونس قانونی

نام پدر:               محمد یوسف امان

سال تولد:            1336-(1957)م

محل تولد:            ولایت پنجشیر 

درجۀ تحصیل:       لیسانس

رشتۀ تحصیل:       شرعیات

محل تحصیل:         پوهنتون کابل

فراغت از تحصیل:   1359 

متأهل:                 صاحب شش فرزند؛ (سه پسر وسه دختر)

تکلم به زبانهای:     دری، پشتو، عربی و تا حدودی انگلیسی و اردو

محمد یونس قانونی، از همرزمان اصلی احمد شاه مسعود، فرمانده فقید مجاهدین به شمار می رود.

آقای قانونی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ بود و توانست از حمایت شماری از سران مجاهدین از جمله مارشال محمد قسیم فهیم و عبدالله عبدالله برخوردار شود.

او در این انتخابات به رقیب اصلی حامد کرزی تبدیل شد و یک میلیون و سیصد هزار رای ( ۱۶.۳ درصد کل آرا) را به خود اختصاص داد .

تصویر یونس قانونی و احمد شاه مسعود

آقای قانونی در سال ۱۹۵۷ در دره پنجشیر در شمال کابل زاده شد.

او بعد ها برای ادامه تحصیل به کابل، پایتخت رفت. 

اما به زودی درگیر مسایل سیاسی شد و پس از ورود سربازان شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹ ، دوباره به پنجشیر بازگشت و به نیروهای تحت رهبری احمد شاه مسعود پیوست .

در سال ۱۹۹۳ ، زمانی که مجاهدین قدرت را در کابل به دست گرفتند، آقای قانونی وارد وزارت دفاع دولت مجاهدین شد.

آقای قانونی در پایان عمر دولت مجاهدین، وزیر امور داخله بود.

پس از نیرومند شدن گروه طالبان و حاکمیت آن بر بیشتر بخش‌های خاک افغانستان، یونس قانونی کماکان یکی از اعضای برجسته مجاهدین بود و سه سال بعد از ورود طالبان به کابل، در شکل گیری جبهه ضد طالبان نقش عمده‌ای بازی کرد .

او رهبری چندین هیات افغانی را برای گفتگو و مذاکره با رهبران افغان در خارج از کشور، به شمول محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان برعهده گرفت و تلاش کرد گروه‌ها و احزاب ضد طالبان را دور هم جمع کند .

به دنبال کشته شدن احمد شاه مسعود در سپتامبر سال ۲۰۰۱ ، آقای قانونی مسئول سیاسی شورای نظار مربوط به حزب جمعیت اسلامی شد .

پس از فروپاشی گروه طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱ در حملات هوایی نیروهای آمریکایی که حمایت زمینی گروه‌های مجاهدین را با خود داشت، فرماندهان جهادی یک بار دیگر وارد کابل شدند .

حضور در کابینه و انتخابات ریاست جمهوری

آقای قانونی به نمایندگی از مجاهدین، راهی اجلاس بن آلمان شد و مذاکرات زیادی را در باره ساختن نظام در افغانستان پس از طالبان انجام داد .

او در اجلاس بن برای افغانستان، حضور فعال داشت.

آقای قانونی در دولت موقت، به عنوان وزیر داخله افغانستان معرفی شد اما در جریان لویه جرگه (اجلاس بزرگ) اضطراری، از وزارت داخله کنار رفت و در دولت انتقالی به رهبری حامد کرزی وزیر معارف شد 

تصویر یونس قانونی در زمان ریاست مجلس

ریاست مجلس

آقای قانونی بعد از آنکه در انتخابات ریاست جمهوری از حامد کرزی شکست خورد، حزب افغانستان نوین را اساس گذاشت و نخستین اپوزسیون سیاسی دولت به نام ‘جبهه تفاهم ملی’ را ایجاد کرد.

یک سال بعد در انتخابات پارلمانی افغانستان شرکت کرد و عضویت مجلس نمایندگان را به دست آورد.

او خود را نامزد ریاست مجلس نمایندگان کرد و با اختلاف چند رای، از عبدالرب رسول سیاف که او نیز نامزد ریاست مجلس بود، پیشی گرفت.

معاونت اول ریاست جمهوری افغانستان

در ماه مارس مارس ۲۰۱۴ (میلادی) پارلمان افغانستان، محمد یونس قانونی را به عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری برگزید. حامد کرزی با توافق رهبران جهادی آقای قانونی را پیشنهاد کرده بود. او جانشین مارشال محمدقسیم فهیم می‌شود که ماه فوریه ۲۰۱۴ (میلادی) در گذشت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا