افغانستان

«پای‌بندی طالبان به توافق‌نامه دوحه از جمله تعهد کاهش خشونت‌ها را بررسی می‌کنیم»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس جمهور امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور گفته است که واشنگتن توافق‌نامه دوحه را بررسی می‌کند.

طبق اعلام کاخ سفید، مشاور امنیت ملی امریکا در این تماس تلفنی تأکید کرده است که این ارزیابی شامل تعهدات طالبان برای قطع رابطه با شبکه‌های تروریستی، کاهش خشونت‌ها و پیش‌برد معنادار مذاکرات با دولت افغانستان و دیگر جناح‌ها می‌شود.

این تماس تلفنی جمعه‌شب گذشته انجام شده است.

سالیوان تأکید کرده است که ایالات متحده امریکا با تلاش دیپلماتیک قوی و منطقه‌ای که هدف آن کمک به دولت و طالبان برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی پایدار و آتش بس دایمی است، از روند صلح پشتی‌بانی می‌کند.

سالیوان هم‌چنان از روند مذاکرات به عنوان یک فرصت تاریخی برای صلح و ثبات نام برده و گفته است که امریکا از حفظ دست‌آوردهای زنان،‌ دختران و اقلیت‌ها به عنوان بخشی از مذاکره حمایت خواهد کرد.

به گفته مشاور امنیت ملی امریکا، این کشور در مورد یک استراتژی جمعی برای حمایت آینده باثبات افغانستان، با دولت، متحدان ناتو و شرکای منطقه‌ای آن مشورت می‌کند.

موضوع بررسی توافق‌نامه دوحه را پیش‌تر آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه امریکا، مطرح کرد و با استقبال کابل روبه‌رو شد.

این توافق‌نامه در دهم ماه حوت سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

طبق توافق‌نامه دوحه، امریکا متعهد شده است که کلیه نیروهای خود را تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

در ازای این اقدام، طالبان متعهد شده‌اند به شبکه‌های تروریستی و القاعده اجازه ندهند که خاک افغانستان را علیه منافع امریکا مورد استفاده قرار دهند و این گروه ملزم است که روابط خود را نیز با این شبکه‌ها قطع کند.

دولت افغانستان معتقد است که در این توافق‌نامه به طالبان امتیازات گسترده داده و این گروه به مفاد آن پای‌بنده نبوده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا