جهان

« چین و WHO برای مهار ویروس کرونا خیلی آهسته عمل کردند»

ترجمه: مجتبی نوری

هیئت مستقل بررسی کرونا می گوید؛ چین و WHO برای مهار Covid-19 خیلی آهسته عمل کردند.

به گزارش از سی ان ان CNN چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO) می توانستند سریعتر و با قوت بیشتری برای مهار آغاز شیوع Covid-19 اقدام کنند.

در دومین گزارش موقت خود،هیئت مستقل بررسی کرونا مستقر در سوئیس،تعیین کرد که هنگامی که موارد از کرونا برای اولین بار در شهر ووهان ، در قلعه ای هوبئی کشف شد، پکن می توانست در استفاده از اقدامات بهداشت عمومی، با قوت بیشتری عمل کند.
در این گزارش آمده است: “آنچه برای این هیئت روشن است این است که،اقدامات بهداشت عمومی با قدرت بیشتری توسط مقامات محلی و ملی بهداشت در چین در دلو (۱۳۹۸)اعمال می شد.”

طبق گفته مقامات شهری، اولین موارد در ووهان بین ۲۱ قوس- ۸ جدی ۱۳۹۸رخ داده است. این موارد تا دهم ماه جدی به WHO گزارش نشده بود. در زمان قرنطینه شدن ووهان در سوم دلو ۱۳۹۸، ویروس قبلاً به جاپان، کوریایی جنوبی ، تایلند و ایالات متحده گسترش یافته بود.
چندین کشور، به صراحت ترین آنها ایالات متحده و استرالیا ، پکن را متهم کرده اند که شدت شیوع را در مراحل اولیه آن کم اهمیت جلوه داده و از پاسخ موثر آن تا زمان دیر شدن جلوگیری می کند.
در پاسخ ، چین گفت؛ موافقت می کند که همیشه جای پیشرفت وجود دارد اما این مفهوم را که این به معنای این است که این کشور در زمینه بیماری همه گیر ضعیف عمل می کند ، را متوقف کرد.


“در این باره می خواهم بگویم که مطمئناً باید تلاش کنیم که بهتر عمل کنیم. من فکر می کنم هر کشوری از جمله چین ، ایالات متحده، انگلستان، جاپان و هر کشور دیگر باید تلاش کند که بهتر عمل کند ، زیرا من فکر می کنم که همیشه بهترین وجود ندارد،وقتی صحبت از مسائل بهداشت عمومی می شود ، “هوآ چونیینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت.
خانم هوآ نیز افزود که؛
اما فکر می کنم نکته دیگری نیز وجود دارد که در اینجا نیاز به توجه دارد. “که این ایده که چین باید کار بهتری داشته باشد همان نیست که گفته می شود این کار خوب نیست، افزود که رسانه های غربی آنرا چنین تصویر کرده اند.
“مورد اول به این معنی است که ما باید دائماً خودمان را اصلاح کنیم ، خود را بهبود ببخشیم و توانایی خود را برای دستیابی به کمال مطلق به طور مداوم بهبود ببخشیم. من فکر می کنم این دقیقاً به همین دلیل است که چین می تواند به توسعه و پیشرفت خود ادامه دهد. مورد دوم ممکن است تا حدودی مغرضانه باشد.
هیئت مستقل ، به ریاست هلن کلارک ، نخست وزیر سابق نیوزیلند و الن جانسون سیرلیف ، رئیس جمهور سابق لیبریا ، همچنین از WHO به دلیل تأخیر در اعلام زنگ هشدار انتقاد کرد و خواستار اصلاحات در آژانس سازمان ملل شد.
علی رغم اینکه تا پایان ماه قوس از موارد مطلع شده بود ، WHO کمیته اضطراری خود را تا دوم دلو ۱۳۹۸تشکیل نداد – و سپس قبل از اعلام وضعیت اضطراری بین المللی تا ۱۰-ام دلو صبر کرد.
در این گزارش آمده است: “مشخص نیست که چرا این کمیته تا هفته اول ماه دلو تشکیل جلسه نداد ، و همچنین روشن نیست که چرا در زمان تشکیل اولین جلسه تشکیل کمیته اضطراری بهداشت عمومی نتوانسته است توافق کند.”

این گزارش همچنین تأکید کرد که WHO شیوع آن را تا ۲۱-ام حوت سال ۱۳۹۸اعلام نکرده است ، زیرا برخی از کارشناسان بهداشت و رسانه ها قبلاً این اصطلاح را شروع کرده اند. در آن زمان، در سراسر جهان ۱۱۸۰۰۰ مورد و بیش از ۴۰۰۰ مورد مرگ وجود داشته است.
در این گزارش آمده است: “اگرچه اصطلاح همه گیری در مقررات بهداشت بین الملل (۱۳۸۳) نه استفاده شده و نه تعریف شده است ، اما استفاده از آن به منظور تمرکز توجه بر روی یک واقعه سلامتی است.”
نتیجه بر این شد که؛ WHO “برای انجام وظیفه مورد انتظار خود ناتوان شده است.” سازمان بهداشت جهانی WHO “کاملاً محدود” برای تأیید گزارش شیوع بیماری از نظر پتانسیل همه گیری ، یا استقرار حمایت از مناطق محلی است.
انجمن بین المللی ، که قرار است گزارش نهایی را در مجمع جهانی بهداشت در ماه ثور ۱۴۰۰ارائه دهد، گفت که جامعه بین المللی باید به “بازنگری جهانی” در مورد چگونگی مقابله با بیماری های همه گیر دست یابد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا