تکنالوژیشاهدعلم

اثر انگشت را فراموش کنید

هوش مصنوعی ممکن است به زودی از رگ‌های شما برای شناسایی شما استفاده کند.
فناوری تشخیص چهره را فراموش کنید

محققان می گویند آنها می توانند شما را از رگ‌های پشت دست شناسایی کنند. تشخیص بیومتریک در سالهای اخیر شیوع بیشتری یافته است. فناوری تشخیص چهره در همه جا از خطوط ورود به فرودگاه گرفته تا بخشهای پولیس و حتی کلپ های شبانه مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که اثر انگشت و تشخیص صدا در بخشهای مختلف برای اهداف امنیتی استفاده می شود. اما محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا می گویند برخی از روش های بیومتریک “نقاط ضعف شناخته شده” دارند.
سید شاه، پژوهشگر در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیو ساوت ولز، به سی.ان.ان گفت:
می توان اثر انگشت را از سطحی که فردی لمس کرده و کپی کرده است برای ایجاد چاپ ساختگی جمع آوری کرد، می توان فناوری تشخیص چهره را با استفاده از تصاویر جمع آوری شده از شبکه های اجتماعی دور زد و از لنزهای تماسی برای مخدوش کردن مکانیزم های مبتنی بر عنبیه «شناسایی توسط چشم» استفاده کرد.
شاه در یک ایمیل به سی.ان.ان گفت: “الگوهای رگ در زیر پوست قرار دارد، بنابراین هیچ اثری از خود بر جای نمی گذارد، بر خلاف اثر انگشت، برخلاف عکسهای صورت از طریق شبکه های اجتماعی موجود نیست و به طور پنهانی نمی توان آنها را بدست آورد.” “بنابراین، ما معتقدیم که دور زدن روش مبتنی بر رگ بسیار دشوارتر خواهد بود.” محققان با استفاده از یک دوربین عمق خارج از قفسه- یک دوربین عمق Intel RealSense D415- از ۳۵ نفر که در آن شرکت کنندگان با مشت گرفتن دست شان، حدود ۱۷۵۰۰ عکس گرفتند و الگوهای رگ دست را ایجاد کردند.
محققان با استفاده از هوش مصنوعی “ویژگی های تبعیض آمیز” را از این الگوها استخراج کردند- به گفته آنها، این موارد می توانند برای شناسایی یک فرد با دقت بیش از ۹۹٪ از یک گروه ۳۵ نفره استفاده شوند.
شاه توضیح داد:”به طور خاص، نیاز به ایجاد مشت (a) برای استخراج رگ برای یک دشمن دشوار است که به طور کاذب الگوهای رگ را بدست آورد.” شاه به سی.ان.ان گفت که اگرچه ایده استفاده از رگها برای شناسایی افراد جدید نیست، اما معمولاً به فن آوری خاصی نیاز دارد- اما تحقیقات تیم وی از دوربین های سه بعدی خارج از قفسه استفاده می کند. این تیم از استرالیا می گویند که مطالعه آنها که در IET Biometrics منتشر شده است، نشان می دهد این روش می تواند برای احراز هویت افراد در دستگاه های شخصی مانند لپ تاپ ها و تلفن های همراه مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: Amy Woodyatt, CNN

ترجمه: خبرگزاری شاهد – مجتبی نوری

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا