شاهد

بایدن، با وجود نزدیک شدن مهلت خروج نیروهای امریکایی، گزینه های خوبی در مورد افغانستان ندارد.

دولت بایدن تنها چند هفته تا تصمیم گیری در مورد پایان دادن به استقرار نظامی تقریباً ۲۰ ساله اش در افغانستان، «جاییکه که جان ۲۴۰۰ آمریکایی را گرفته است»، فاصله دارد، زیرا کارشناسان و مقامات آمریکایی به سی.ان.ان گفتند که گزینه های خوبی وجود ندارد و بهترین امید جلوگیری از “فاجعه” است.

با توجه به اینکه مهلت خارج شدن نظامی های امریکایی نزدیک است و متحدان ناتو مشتاق اند بفهمند که ایالات متحده چه کاری انجام خواهد داد، به گفته دو مقام دولت آمریکا، شورای امنیت ملی آمریکا روز «جمعه ۲۴دلو» جلسه ای از مقامات ارشد تشکیل داد تا در مورد راه پیش روی افغانستان بحث کند.

یک مقام آگاه با این مسایل به سی.ان.ان گفته است که، دولت در حال حاضر دو هدف اساسی دارد.

نخست، هدف آن دستیابی به یک “نتیجه مسئولانه” است، که پایان خشونت دوام دار و یک دولت پایدار افغانستان را شاهد خواهد بود.

دوم، دولت می خواهد از منافع ملی محافظت کند و از تبدیل شدن این کشور به خلافت به سبک داعش یا پایگاه که حمله گسترده آن علیه ایالات متحده آغاز می شود، جلوگیری کند.

جان کیربی سخنگوی پنتاگون، گفت: “خشونت در افغانستان بسیار زیاد است. این حرف آخر است

توافق نامه ای بین طالبان و ایالات متحده توسط دولت ترامپ امضا شده، ایالات متحده را متعهد کرد که ۲۵۰۰ سرباز باقی مانده اش را تا اوایل ماه جوزای سال آینده بیرون‌ کند، اما در حالی که طالبان به حملات خشونت آمیز و کشتارهای هدفمند ادامه می دهند، ایالات متحده گزینه های خوبی ندارد.

“ماروین وین باوم، مدیر مطالعات افغانستان و پاکستان در انستیتوت خاورمیانه، گفت که آنها توافق کردند که در راه خروج به ما حمله نکنند. این تنها بخشی از توافق نامه ای است که آنها حفظ کرده اند. علی رغم نقض توافق، دولت ترامپ با خروج نیروها پیشروی کرد و هزاران سرباز از افغانستان را چند روز پس از مشخص شدن باخت وی در انتخابات و چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور بایدن، بیرون کشید.

در تمام مدت، طالبان همچنان بر هدف واحد خود از خروج نیروهای آمریکایی متمرکز است.

وین باوم گفت: “این توافق نامه‌ای بود که ناقص بود زیرا ایالات متحده را متعهد به اقدامات غیرقابل فسخ و غیر قابل قبول کرد و طالبان نیز خود را به قول ها متعهد کردند.” با نزدیک شدن به آخرین مهلت، به نظر می رسد گزینه های کاخ سفید بد، بدتر و بدترین باشد. خروج کامل نیروی های امریکایی همانطور که در این توافقنامه پیش بینی شده است، به طالبان اجازه می دهد ادعای پیروزی کنند و می تواند منجر به تجدید حیات گروه های تروریستی شود.

عقب نشینی یک جانبه می تواند خشونت طالبان را به دنبال داشته باشد، اکنون احتمالاً بجای متحدان افغانستان مستقیماً نیروهای آمریکایی را هدف گرفته است. و تلاش برای مذاکره مجدد در مورد توافق با این گروه همچنین می تواند خشونت را به همراه داشته باشد، زیرا این گروه به صراحت اعلام کرده است که در این توافق نامه هیچ جای تغییر ندارند.

این مقام آمریکایی به سی.ان.ان گفت که اکنون آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که طالبان تمایل به در نظر گرفتن هیچگونه استثنا تا زمان تعیین شده برای خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف از افغانستان ندارند. یک خروج سریع و یک جانبه همچنین می تواند دستاوردهای زنان و جامعه مدنی را به ویژه در میان مذاکرات ناآرام بین الافغانی از بین ببرد.

وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن در جلسه تأیید خود بر اهمیت آنها تأکید کرد و گفت: “من معتقدم که هر نتیجه‌ای که آنها «دولت افغانستان و طالبان» ممکن است بدست آورند بدون حفاظت از دستاوردهای بدست آمده پایدار نیست.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در صلح افغانستان، همچنان در سمت‌اش، به عنوان معمار اصلی توافق نامه طالبان و ایالات متحده باقی مانده است. وی در توییتر خود گفت که خلیلزاد هفته گذشته برای بلینکن توضیحاتی ارائه داد و خواستار “استراتژی مبتنی بر شرایط، صلح در افغانستان، آینده ای پایدار برای شهروندان خود را تضمین کند و از استفاده هر کسی از افغانستان برای تهدید ایالات متحده و متحدان ما جلوگیری کند.”

نویسنده:  Oren Liebermann, Zachary Cohen and Kylie Atwood, CNN

ترجمه: خبرگزاری شاهد – مجتبی نوری

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا