افغانستان

معاون رییس جمهور: اگر در توافق‌نامه دوحه تجدیدنظر نشود، روند صلح با چالش‌های بیش‌تر مواجه خواهد شد

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که اگر در توافق‌نامه امریکا با طالبان که در دهم حوت سال گذشته در دوحه امضا شد، تجدید نظر نشود، روند صلح با چالش‌های بیش‌تر مواجه خواهد شد.

معاون دوم رییس جمهور این مطلب را در دیداری با خوان پدرو شیرر، رییس نماینده‌گی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان مطرح کرده است. این دیدار طبق اعلام دفتر معاون دوم رییس جمهور، پیش از چاشت روز چهارشنبه، بیست‌ودوم دلو انجام شده است.

به گفته دانش، توافق‌نامه دوحه در شرایط ویژه و با عجله امضا شده است و در این سند هیچ تضمینی برای ثبات افغانستان در آینده و به ثمر نشستن پروسه صلح وجود ندارد.

معاون دوم رییس جمهور گفته است که انتظار دولت و مردم افغانستان این است که جامعه جهانی و همکاران بین‌المللی دخیل در قضیه افغانستان به خصوص دولت امریکا در این موافقت‌نامه تجدید نظر کنند، در غیر آن ممکن است خشونت‌ها بیش‌تر شود.

سرور دانش هم‌چنان در این دیدار در مورد نقش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یا ICRC در زمینه فراهم‌آوری کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان گفته است که چگونه‌گی تأمین کمک‌های بشری برای مردم افغانستان باید در اجندای مذاکرات صلح قرار گیرد و این موضوع در فهرست پیشنهادی دولت افغانستان نیز درج شده است.

طبق اعلام دفتر سرور دانش، خوان پدرو شیرر، رییس نماینده‌گی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان نیز از توقف مذاکرات صلح در دوحه و افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه از مدتی به این سو متوقف شده است. دلیل توقف مذاکرات نیز بی‌اعتنایی طالبان به مذاکرات و سفرهای خارجی هیأت گفت‌وگوکننده این گروه خوانده شده است.

چند عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان نیز بر اساس آن‌چه رسیده‌گی به امور شخصی خوانده شده است، از دوحه به کابل برگشته‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا