افغانستانخبر برتر

سرور دانش: مذاکرات صلح با طالبان در حالت نسبی «بن‌بست» قرار گرفته است

 محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که مذاکرات دوحه بین هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان در حالت نسبی «بن‌بست» قرار گرفته است.

معاون دوم ریاست جمهوری که روز جمعه، بیست‌وچهارم دلو در اولین سالیاد محمدباقر محقق فرزند محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان سخنرانی می‌کرد، گفت که هیأت مذاکره‌کننده طالبان مصروف سفرهای سیاسی است و حتا پیش‌شرط‌های نوی را برای ادامه مذاکرات گذاشته است.

سرور دانش فرصت کنونی را برای تأمین صلح در کشور «طلایی» خواند و اقدامات دولت را در راستای تأمین صلح «شجاعانه» توصیف کرد، اما گفت که طالبان برای تأمین صلح در کشور از خود صداقت و جدیت نشان نداده‌اند.

به گفته او، خشونت و جنگ در کشور افزایش یافته است و تعهداتی را که امریکا و طالبان برای کاهش خشونت‌ها داده بودند، عملی نشده است.

سرور دانش گفت که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در نشستی که رییس جمهور غنی و جمعی از سیاسیون در آن حضور داشتند، با لحن تهدیدآمیز گفته بود که اگر ۴۰۰ زندانی طالبان آزاد نشوند، خشوت‌ها تشدید می‌شود.

دانش گفت که حکومت براساس فیصله لوی‌جرگه مشورتی صلح ۴۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد، اما وعده کاهش خشونت تحقق نیافت.

او عملی نشدن تعهدات طالبان در قبال کاهش خشونت‌ها را پرسش‌برانگیز خواند و گفت که اکثر زندانیان رهاشده‌ی طالبان به میدان نبرد بازگشته‌اند.

از جانب دیگر، سرور دانش تأکید کرد که به هیأت مذاکره‌کننده دولت به تأکید گفته شده است که در هر لحظه و زمان آماده مذاکره‌ باشد.

معاون دوم ریاست جمهوری افزود که تدوام نظام سیاسی فعلی و قانون اساسی کشور ضامن بقا و صلح پایدار در کشور است.

به گفته او، اگر روند صلح به انحلال نظام کنونی و الغای قانون اساسی منجر شود، صلح پایدار تأمین نمی‌شود و بلکه خشونت به شکل دیگر ادامه خواهد یافت.

سرور دانش گفت که انحلال نظام کنونی به معنای وادارکردن مردم به پذیرش «امارت اسلامی» یا نظام مورد نظر طالبان خواهد بود که مورد پذیرش مردم و کشورهای منطقه نیست.

او هم‌چنان طرح حکومت موقت را به معنای بازگشت به گذشته و فروپاشی توصیف کرد.

دانش گفت که تجربه‌های تاریخی نشان داده است که حکومت‌های موقت پس از فروپاشی نظام‌ها تشکیل شده است.

سرور دانش بر حفظ انسجام سیاسی و تحکیم وحدت ملی برای رسیدن به صلح تأکید کرد و گفت که هر نوع شکاف سیاسی، اجتماعی و زبانی در کشور خطرناک‌تر از جنگ است و کشور را در سراشیب فروپاشی قرار می‌دهد.

در این نشست شماری از رهبران سیاسی نیز بر استفاده از فرصت کنونی برای تأمین صلح در کشور تأکید کردند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا