اخبار صحتجهان

تازه‌ترین واکسن کرونا با ۱۰۰ درصد اثربخشی در ابتلای حاد

بوریس جانسون «نخست وزیر بریتانیا» با شرکت عظیم داروساز گلاکسو اسمیت کلاین  قراردادی امضا کرده است تا ۶۰ میلیون دوز از واکسن جدید ویروس کرونا در بریتانیا تولید شود.

آقای جانسون روز دوشنبه اظهار داشت  که به دنبال این قرارداد، واکسن نواواکس در شمال شرقی انگلستان تولید خواهد شد.

او در مصاحبه مطبوعاتی دفتر نخست‌وزیری گفت که مرحله «تکمیل و اتمام» این واکسن در کارخانه گلاسکو اسمیت کلاین در برنارد کسل انجام خواهد شد.

اما درباره این واکسن جدید چه می‌دانیم؟ و چگونه با واکسن‌هایی که هم‌اینک در بریتانیا توزیع می‌شوند قابل مقایسه است؟

چگونه عمل می‌کند؟

نواواکس، واکسنی دو دوزی حاوی مکمل‌های پروتئینی است؛ یعنی شاخک پروتئینی سارس-کوو-۲ که در آزمایشگاه ساخته شده را در خود دارد. این شاخک پروتئینی به تنهایی نمی‌تواند باعث ابتلای کسی به بیماری شود؛ اما برای اطمینان از این که بدن انسان پادتن‌های محافظ لازم برای مقابله با آن را تولید خواهد کرد، نواواکس ماده‌ای به آن افزوده که ماده‌ای تکمیلی نامیده شده و در تقویت واکنش سیستم ایمنی بدن  موثر است.

این ماده نشان داده است که در مقایسه با تنها خود واکسن، مصونیت قوی‌تر و ماندگارتری در برابر بیماری ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است باعث کاهش میزان مورد نیاز پروتئین در هر دوز از واکسن شود که در نتیجه تولید آن بیشتر خواهد شد.

چقدر کارامد است؟

اطلاعات موجود نشان می‌دهد واکسن نواواکس ۸۹ درصد در جلوگیری از کووید-۱۹ موثر است. این نتایج از مطالعه‌ای بالینی در بریتانیا و بررسی ۱۵ هزار نفر در فاصله سنی بین ۱۸ تا ۸۴ ساله که ۲۷ درصدشان بالای ۶۵ سال داشتند، به دست آمده است.

طبق نتایج مرحله سوم آزمایش‌ها، این واکسن در برابر ابتلای وخیم به بیماری، یعنی هم بستری در بیمارستان و هم موارد منتهی به مرگ، ۱۰۰ درصد موثر است.

این واکسن در برابر گونه کنت ویروس ۸۶ درصد و در برابر گونه اصلی ویروس هم ۹۶ درصد کارامد است.

در مطالعه‌ای مجزا برای آزمایش این واکسن در آفریقای جنوبی، که اکثر موارد ابتلا در آنجا گونه آفریقای جنوبی ویروس است، در افرادی که به اچ‌آی‌وی مبتلا نبودند، ۶۰ درصد موثر بوده است.

چگونه ذخیره و نگهداری می‌شود؟

واکسن‌های نواواکس می‌تواند تا سه ماه در دمای یخچال نگهداری شود؛ برعکس واکسن فایزر-بایون‌تک و مدرنا که باید در دمایی خیلی سرد حفظ شوند.

نواواکس با استفاده از راکتورهای زیستی موجود تولید شود که عمدتا در کارخانه‌های داروسازی در دسترس است. انتظار می‌رود به محض تایید، توزیع آن در سراسر دنیا آغاز شود.

بریتانیا و سایر کشورها تاکنون از واکسن‌های مختلف برای طرح‌های مصون‌سازی خود بهره جسته‌اند و هم‌اینک واکسن‌های فایزر-بایون‌تک و آکسفورد-آسترازنکا در این کشور توزیع شده است.

قرار است واکسن مدرنا هم در ماه آوریل به کشور برسد.

کجا ساخته می‌شود؟

پادزای پروتئینی واکسن در شمال شرق انگلستان توسط فوجی‌فیلم دیوسینت بایوتکنولوژیز، شریک تجاری و تولیدی نواواکس در کارخانه این شرکت در بلینگهام در شهر استاکتون-آن-تیز تولید خواهد شد.

کارخانه‌ای در برنارد کسل هم ممکن است مرحله تکمیل و اتمام واکسن‌ها را انجام داده و به زودی ماه مه، بسته‌های نهایی واکسن را برای توزیع و استفاده آماده کند.

گفته شده «انتقال سریع فناوری» بین این دو شرکت بلافاصله کلید خواهد خورد.

آیا تائید شده است؟

هنوز نه، اما یک بررسی همزمان در آژانس مقرراتی محصولات پزشکی و بهداشتی در حال انجام است تا واکسن ارزیابی شود و درباره تولید آن در سریع‌ترین حالت ممکن و با ایمنی لازم، اطمینان حاصل کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا