افغانستان

روسای مجلس نمایندگان افغانستان و تاجیکستان دیدار کردند

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان کشور عصر روز «دوشنبه، ۱۱ حوت» با محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای رحمانی در این دیدار گفت که تحکیم و گسترش روابط نیک میان پارلمانی می‌تواند بر روابط دولت‌ها و ملت‌ها موثر واقع شود.

وی افزود که کشورهای افغانستان و تاجیکستان دارای روابط کهن تاریخی و مشترکات دینی و زبانی بوده و هیچ‌گاه سرحدات سیاسی و جغرافیایی نتوانسته است میان هردو کشور جدایی ایجاد کند.

رئیس مجلس نمایندگان کشور بیان داشت که طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر با حمایت شمار از کشورهای منطقه و سازمان‌های استخباراتی کشورهای قدرت‌طلب در افغانستان مصروف حال فعالیت‌اند.

به گفته او، این گروه‌ها دامنه جنگ و ناامنی را با قتل و ترورهای هدفمند در سراسر افغانستان گسترش داده‌اند.

آقای رحمانی تاکید کرد که افغانستان به جغرافیایی جنگ‌های نیابتی تبدیل شده و کشورهای منطقه با استفاده از گروه‌های نیابتی خویش در حال جنگ در برابر ملت و دولت افغانستان اند.

به باور رئیس مجلس نمایندگان کشور، تنها راه جلوگیری از گسترش تروریزم و تفکر افراطی در منطقه اتحاد این کشورها می‌باشد.

وی خاطرنشان ساخت که طالبان به دبنال ایجاد صلح و ختم جنگ در افغانستان نیست، بلکه به فکر تصرف این کشور از راه جنگ و خشونت اند.

آقای رحمانی اظهار داشت که گروه طالبان تاکنون هیچ‌گونه طرح و برنامه‌ای برای برقراری صلح در افغانستان ارایه نکرده و بدون کدام دلیل منطقی میز مذاکره را ترک کرده است.

او در اخیر خواستار گسترش روابط پارلمانی میان افغانستان و تاجیکستان بر مبنی یک پیمان استراتژیک میان هردو مجلس شد.

در همین حال محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان نیز گفت که توسعه و روابط همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و تاجیکستان همواره مدنظر رئیس‌جمهور این کشور قرار داشته است.

وی افزود که گفت‌وگوها در مورد پیدا کردن راه سودمند در جهت صلح و ثبات سراسری در افغانستان و توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون از خواست‌های تاجیکستان می‌باشد.

آقای ذاکرزاده تاکید کرد که سیاست دولت تاجیکستان همواره بر گسترش روابط نیک با کشورهای همسایه، به ویژه افغانستان بوده و این مهم را رئیس‌جمهور این کشور در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های رسمی خود اظهار داشته است.

رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان خواستار گسترش روابط و مبادلات اقتصادی و بازرگانی میان کابل و دوشنبه شد و خاطرنشان ساخت که در سال گذشته حجم مبادلات تجاری میان دوکشور به ۷۰ میلیون دالر رسیده است.

گفتنی است که رئیس مجلس نمایندگان کشور با امام علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز روز گذشته دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار هردو طرف روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف، راه‌های گشترش آن و مسائل منطقه‌ای و جهان را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

همچنان در این نشست پیرامون تحولات اخیر در کشور، مذاکرات صلح افغانستان، همکاری در مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر و نیز امنیت در مرز میان دو کشور تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس‌جمهور تاجیکستان بار دیگر بر حمایت کشورش از تلاش‌های دولت افغانستان برای صلح و ثبات در این کشور تاکید کرد و برای شهروندان کشور آرزوی صلح، ثبات و شکوفایی نمود.روسای مجلس نمایندگان افغانستان و تاجیکستان دیدار کردند

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا