افغانستانخبر برتر

وزیر خارجه آمریکا: تاکنون تصمیم درباره خروج نیروها نهایی نشده‌است.

وزیر خارجه امریکا می‌گوید که واشنگتن تلاش‌های دیپلماتیکش را برای کشانیدن طرف‌های افغانی جنگ افغانستان بر میز مذاکره، ادامه می‌دهد.

انتونی بلنکین، وزیر خارجه امریکا روز «چهارشنبه ۲۰ حوت» در کانگرس این کشور می‌گوید که تصمیم نهایی دربارۀ خروج یا ادامۀ حضور نیروهای امریکایی از افغانستان فراتر از ماه می سال روان میلادی، تاکنون اتخاذ نشده‌است.

او افزود که واشنگتن تلاش‌های دیپلماتیکش را برای کشانیدن طرف‌های افغانی جنگ افغانستان بر میز مذاکره، ادامه می‌دهد تا به گفتۀ او دو طرف وارد مذاکرات معنادار برای آیندۀ صلح‌آمیز شوند.

او می‌افزاید که امریکا همچنین در تلاش است تا نقش سازمان ملل و همسایه‌های افغانستان و منطقه در روند صلح این کشور، برجسته شود.

او تأکید کرد که اهداف رییس‌جمهور بایدن دربارۀ افغانستان روشن اند و او می‌خواهد جنگ را پایان دهد. 

او در ادامه گفت که بایدن می‌خواهد که سربازان امریکایی را به خانه برگرداند و اطمینان حاصل کند که افغانستان بار دیگر به پناهگاه هراس‌افگنان، مبدل نمی‌شود.

پیش از این، باب منندیز، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا روز سه‌شنبه گفت که به علت اینکه طالبان به تعهدات توافق‌نامه ۲۰۲۰ دوحه عمل نمی‌کنند، ممکن است مهلت اول ماه می خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به بازنگری نیاز داشته باشد.

منندیز در یک تماس تیلفونی با خبرنگاران گفت: “من از روند صلح در افغانستان نگران هستم که آیا دوام خواهد آورد یا خیر؟”

ادارۀ جوبایدن می‌خواهد که گفت‌وگوهای متوقف شدۀ صلح را پیش از اول ماه می که باید ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی از افغانستان بر بنیاد توافق‌نامۀ ماه فبروی سال گذشته میلادی ترک کنند، از سر بگیرد. 

این توافق‌نامه میان طالبان و ادارۀ دانلد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا، امضا شده بود.

منندیز پس از آنکه دموکرات‌های وابسته به بایدن مدیریت مجلس سنا را به عهده گفتند، رییس بخش تأثیرگزار روابط خارجی این مجلس شد.

منندیز افزود که اگر بر بنیاد گزارش‌های استخباراتی طالبان از تعهدات شان کوتاه آمده باشند، باید مهلت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بازنگری شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا