افغانستان

وزیر داخله: علی‌پور در نهادهای امنیتی پرونده دارد، باید برای پاسخ‌گویی حاضر شود

محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله که روز «سه‌شنبه، ۱۲ حوت» در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت صحبت می‌کرد، گفت که عبدالغنی علی‌پور، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در بهسود میدان‌وردک در ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت امور داخله پرونده دارد.

اندرابی تأکید کرد که علی‌پور باید برای پاسخ‌گویی وکیل بگیرد و یا خودش حاضر شود. از جانب دیگر، دادستانی کل می‌گوید که علی‌پور در این نهاد پرونده ندارد.

مسعود اندرابی گفت که علی‌پور و افرادش بر نیروهای امنیتی شلیک کرده‌اند و این کار را به بهانه‌ حق‌خواهی از غیرنظامیانی که در تظاهرات کشته شده‌اند، انجام داده‌اند.

او هشدار داد که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، نیروهای امنیتی با حمایت مردم بهسود وارد اقدام خواهند شد.

وزیر امور داخله گفت که دولت قادر است تا از حقوق مردم و شهروندان دفاع کند.

اندرابی توضیح داد که هیأت مشترکی از سوی پولیس و دادستانی قضیه‌ی بهسود را که در آن ادعا می‌شود، فرمانده پولیس در کشتن غیرنظامیان دست دارد، بررسی می‌کند.

او گفت که در تحقیقاتی که در سطح ولایت میدان‌وردک صورت گرفته است، دو سرباز پولیس متهم شناخته شده و به دادستانی معرفی شده‌اند.

محمدمسعود اندرابی افزود که سایر مواردی که در تظاهرات رخ داده است، از سوی دادستانی و پولیس بررسی می‌شود.

وزیر امور داخله خاطرنشان کرد که به مردم بهسود اطمینان داده است که دولت حامی حقوق آن‌ها است، خسارت‌‌های واردشده جبران می‌شود و هیچ کسی حق ندارد که با سوء استفاده از این موضوع، امنیت را مختل و بر نیروهای امنیتی شلیک کنند.

در دهم دلو شماری از باشنده‌گان ولسوالی حصه اول بهسود میدان‌وردک، در یک گردهم‌آیی اعتراضی از الله‌داد فدایی، فرمانده پولیس این ولایت خواسته بودند که با نیروهای تحت امرش این ولسوالی را ترک کنند؛ زیرا حضور سنگین نظامی در این ولسوالی امن، برای مردم نگرانی ایجاد کرده است.

 به دنبال تجمع اعتراضی باشنده‌گان محل، طبق گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر نیروهای امنیتی بر معترضان شلیک کردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در بیستم دلو گزارش داد که پس از به خشونت کشیده‌شدن تظاهرات حدود ۳۵۰  تا ۴۰۰ باشنده محل در برابر مقر ولسوالی حصه‌اول بهسود، نیروهای امنیتی «بدون ملاحظه و احتیاط لازم مستقیماً مردم ملکی را به رگ‌بار بستند که در نتیجه‌ ۱۱ تن کشته و ۳۱ تن دیگر زخمی شدند.»

وزارت داخله ساعاتی پس از این حادثه گفته بود، افراد مسلح غیرمسوول عبدالغنی علی‌پور با نیروهای امنیتی درگیر شده و بر مردم شلیک کرده‌اند. این وزارت در بیستم دلو اما اعلام کرد که معترضان غیرنظامی بوده‌اند. هیأتی نیز از سوی شورای امنیت ملی به بهسود فرستاده شده بود که نتایج بررسی این هیأت نیز نشان می‌داد که غیرنظامیان در شلیک نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. در همین ارتباط، وظیفه الله‌داد فدایی، فرمانده پولیس میدان‌وردک، تعلیق و خودش به دادستانی معرفی شد.

گفتنی است عبدالغنی علی‌پور که از سوی حکومت متهم به رهبری افراد مسلح غیرمسوول در بهسود است، دو سال پیش از سوی امنیت ملی بازداشت شده بود، اما سپس در پی یک رشته اعتراضات گسترده در کابل رها شد. او افراد نظامی را تحت نام «جبهه مقاومت» در بهسود سازمان‌دهی کرده و هدف آن را نیز تأمین امنیت این منطقه عنوان می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا