افغانستان

یاسین ضیا: عملیات ارتش برای بازداشت علی‌پور ادامه دارد.

سرپرست وزارت دفاع ملی اعلام کرد که عملیات در بهسود میدان‌وردک برای بازداشت علی‌پور ادامه دارد. یاسین ضیا، رییس ستاد ارتش و سرپرست وزارت دفاع ملی از جانب دیگر تأکید کرد که عملیات برای پاک‌سازی مسیر راه‌های منتهی به بهسود میدان‌وردک نیز آغاز شده است.

رییس ستاد ارتش که روز «شنبه، ۷ حمل» در نشست خبری مسوولان ارشد امنیتی صحبت می‌کرد، گفت که عملیاتی که علیه علی‌پور به اجرا گذاشته شده است، «بحث کلان» نیست و اعلام جنگ علیه یک ساحه و منطقه نبوده است.

یاسین ضیا از روشنفکران که به تعبیر او «در جاهای نرم و گرم» نشسته‌اند، خواست تا بحث عملیات علیه عبدالغنی علی‌پور را به «جاهای دیگر» نبرند.

او در این نشست خبری عبدالغنی علی‌پور را «دزد و رهزن» خطاب کرد. به گفته یاسین ضیا، در حال حاضر علی‌پور ساحه را ترک کرده است، اما هرجایی که باشد توسط نیروهای امنیتی بازداشت خواهد شد.

عملیات در بهسود پس از آن آغاز شد که یک چرخ‌بال ارتش در ولسوالی بهسود سقوط کرد که در آن پنج نیروی امنیتی و چهار خلبان کشته شدند. وزارت دفاع ملی افراد وابسته به علی‌پور را مسوول سقوط این چرخ‌بال اعلام کرد. علی‌پور درباره سقوط این هواپیما اظهارات ضدونقیض داشته است.

یاسین ضیا از جانب دیگر گفت که نیروهای ارتش اهداف عملیاتی دیگر را نیز در ساحه دارند.

سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که طالبان با بستن راه‌ها مردم را آزار و اذیت کرده‌اند که عملیات برای بازگشایی‌ راه‌ها نیز آغاز شده است.

یاسین ضیا توضیح داد که کسانی که به سمت چرخ‌بال ارتش شلیک کرده و یا راه‌ها را بسته‌اند، هر دو گروه تروریستی اند و کار «غلط» کرده‌اند.

بخش‌هایی از شاهراه کابل- بامیان که در ولسوالی جلریز ناامن است. همواره از گروگان‌گیری و کشتار کارمندان دولتی در این ساحه شکایت وجود داشته است.

نیروهای دولتی که برای عملیات بازداشت علی‌پور رفته‌اند، از مسیر جلریز به بهسود نرفته‌اند؛ بلکه مسیر طولانی را طی کرده و از طریق بامیان وارد بهسود شده‌اند.

شایع شده است که نیروهای دولتی در بهسود عملیات تلاشی شبانه را در خانه‌ها راه‌اندازی کرده و نیز برخی از تأسیسات مردمی مانند هتل را تخریب کرده‌اند.

یاسین ضیا این موضوع را رد کرد و گفت که هیچ کس شاهد «چور و چپاول» نیروهای ارتش در جریان چند سال گذشته نبوده است.

او توضیح داد که نیروهای امنیتی بسته‌های مواد غذایی را برای مردم مستحق بهسود توزیع کرده‌اند و مردم نیز از حضور نیروهای امنیتی راضی هستند.

به گفته یاسین ضیا، براساس حکم ریاست جمهوری همه ادارات حکومتی در بهسود سر از روز یک‌شنبه فعال می شود.

او هم‌چنان گفت که نیروهای ارتش ساحاتی را که در بمب‌گذاری‌ها و شلیک راکت‌ها تخریب شده است، دوباره بازسازی می‌کنند.

پرونده الله‌داد فدایی

در نشست خبری مسوولان ارشد امنیتی، عبدالصبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله بار دیگر تأکید کرد که الله‌داد فدایی در حادثه ۱۰ دلو که در آن ۴۲ غیرنظامی در اثر شلیک نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند، بی‌گناه است. نیروهای تحت امر الله‌داد فدایی به گزارش کمیسیون حقوق بشر بر معترضان شلیک کرده بودند.

الله‌داد فدایی از سوی رییس جمهور به عنوان فرمانده پولیس ولایت لغمان تعیین شده است. معین ارشد وزارت امور داخله گفت که سه نفر در پیوند به کشتار غیرنظامیان تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار گرفته‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا