افغانستان

اردوغان و عمران خان درباره روند صلح افغانستان تلفنی گفت‌وگو کردند.

در آستانه برگزاری نشست استانبول، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با عمران‌ خان، نخست‌وزیر پاکستان تلفنی گفت‌وگو کرده است.

دفتر نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرده است که یکی از محورهای عمده این صحبت تلفنی، روند صلح افغانستان بوده است.

در این تماس تلفنی، عمران خان بر اهمیت حل و فصل سیاسی درگیری در افغانستان پیش از خروج نیروهایی امریکایی طبق برنامه جدید، تأکید کرده است.

دفتر نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که خان به اردوغان گفته است که کشورش از توافق‌نامه امریکا و طالبان و نیز آغاز مذاکرات بین‌الافغانی حمایت کرده و تسهیلاتی را برای انجام آن فراهم آورده است.

عمران خان مذاکرات بین‌الافغانی را فرصت تاریخی خوانده و تأکید کرده است که رهبران افغان باید از این فرصت استفاده گسترده کنند.

این تماس تلفنی در حالی انجام شده است که ۲۴ ماه اپریل زمان برگزاری نشست استانبول اعلام شده است و طالبان قبلاً گفته‌اند که تا خروج کامل نیروهای امریکایی در هیچ نشستی شرکت نمی‌کنند.

طبق برنامه‌ای که از سوی جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای خروج سربازان این کشور اعلام شده است، نیروهای امریکایی بدون هیچ شرایطی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج می‌شوند.

مهلت خروج سربازان امریکایی از افغانستان در توافق‌نامه دوحه اول ماه می میلادی اعلام شده است. روند خروج سربازان امریکایی طبق برنامه جدید در این زمان آغاز می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا