افغانستانخبر برتر

بایدن: «ما دیگر نباید در افغانستان باقی بمانیم.»

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا رسما برنامه‌ی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را اعلام کرد. براساس این برنامه، تمامی نظامیان امریکایی در ۱۱ سپتامبر سال جاری افغانستان را ترک خواهند کرد.

آقای بایدن که شب «چهارشنبه، ۲۵ حمل» در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که امریکا نمی‌تواند بیش از این به حضور نظامی‌اش در افغانستان ادامه بدهد: «ما نمی‌توانیم چرخه‌ی تمدید یا گسترش حضور نظامی خود را در افغانستان به امید ایجاد شرایط ایده‌آل ادامه دهیم و انتظار نتیجه‌ی متفاوتی را داشته باشیم.»

بایدن همچنان گفت که جنگ در افغانستان را از رییسان جمهور پیشن امریکا ارث گرفته و نمی‌خواهد خود به رییس‌جمهور بعدی به ارث بگذارد.

بایدن علاوه کرد که امریکا هیچ جنگی را بدون هدف پیش نمی‌برد. او گفت که امریکا به اهدافش در افغانستان دست یافته و حالا زمانش رسیده است تا به این جنگ طولانی‌مدت نقطه‌ی پایان بگذارد: «ما باید دیگر در افغانستان باقی نمانیم.»

بایدن در عین حال تأکید کرد که امریکا و متحدینش می‌خواهد به‌گونه‌ی درست و مسئولانه از افغانستان خارج شوند. او به توافق‌نامه‌ی دوحه میان امریکا و طالبان اشاره کرد و گفت که به این توافق‌نامه احترام دارد، ‌اما نمی‌خواهد در خروج نظامیان زیاد عجله صورت گیرد.

به‌گفته‌ی او، امریکا مشکلاتی دیگری دارد که باید به آن رسیدگی کند. بایدن به همه‌گیری ویروس کووید۱۹ به عنوان یکی از چالش‌های اصلی یاد کرد که امریکا با آن مواجه است.

بایدن در بخشی از صحبت‌هایش گفت در صورتی که تهدیدی از سوی طالبان متوجه امریکا و متحدینش شود، طالبان را مسئول می‌دانند و در برابر این گروه اقدام خواهند کرد.

از سوی هم، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گفت که کمک‌های دیپلماتیک و بشری کشورش با افغانستان پس از خروج نظامیان امریکایی نیز ادامه خواهد داشت.

با این حال، خروج نظامیان امریکایی از افغانستان در بیست سالگی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ انجام می‌شود. بایدن در سخنرانی امشب خود حملات ۱۱ سپتامبر را دلیل حضور امریکا در افغانستان عنوان کرد، اما گفت که «این نمی‌تواند توجیه کند که ما چرا در سال ۲۰۲۱ در آنجا [افغانستان] بمانیم.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا