افغانستاناقتصاد

بندهای شورابک و شاه و عروس به زودی افتتاح می‌شود.

اداره ملی تنظیم امور آب می‌گوید که کار ساخت بندهای آب شورابک در ولایت بدخشان و شاه و عروس در شهر کابل تکمیل شده است و به زودی بهره‌داری خواهد شد.

نظام خپلواک، سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب گفت که بندهای شاه و عروس و شورابک در قالب برنامه «صد روز، صد مژده» افتتاح می‌شود. خپلواک هم‌چنان گفت که قرارداد ساخت ۴۴ بند دیگر در ۲۱ ولایت کشور نیز امضا می‌شود.

بند برق شورابک بدخشان بر فراز دریای کوکچه در شهر فیض‌آباد ساخته شده است. برای این بند سه توربین در نظر گفته شده است و ظرفیت تولید هر یک از سه توربین نیز ۷.۵ میگاوات برق گفته شده است.

با افتتاح این بند انتظار می‌رود که برق بیش از ۱۵ هزار خانواده در فیض‌آباد ولایت بدخشان تأمین شود.

بند شاه و عروس در ولسوالی شکردره کابل موقعیت دارد. این بند دارای ظرفیت ذخیره کردن نُه میلیون مترمکعب آب و تولید ١.٢ میگاوات برق است.

طبق معلومات اداره ملی تنظیم امور آب، این بند دو هزار و ۷۰۰ هکتار زمین زراعتی را تحت پوشش آبیاری قرار می‌دهد و از ذخیره مجموعی آن چهار میلیون مترمکعب آب آن، برای تأمین آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

هم‌چنان چهار میلیون مترمکعب آب بند شاه و عروس برای آبیاری زمین‌های زراعتی و تولید برق استفاده می‌شود.

هزینه مجموعی اعمار بند شاه و عروس نزدیک به ۵۲ میلیون دالر امریکایی اعلام شده که از بودجه دولت پرداخت شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا