افغانستاناقتصاد

تولید ابریشم در افغانستان، به یک متریک‌تُن رسید.

وزارت زراعت و مالداری کشور امروز «۱۷حمل ۱۴۰۰» بر اساس آمار ریاست احصاییه و معلومات این وزارت اعلام کرده است که در سال ۱۳۹۹، میزان تولید ابریشم به یک‌هزار و ۹۹ کیلوگرام رسید.
این وزارت می‌گوید جوزجان با تولید ۷۵۰ کیلوگرام ابریشم، بیشترین تولید داشته است. ولایت‌های ننگرهار، هرات، بلخ به جایگاه‌های بعدی قرار داشتند.

ابریشم نوعی لیف پروتئینی است (حدود ۹۸٪ وزن ابریشم را پروتئین تشکیل می‌دهد) که از پیله کرم ابریشم بدست می‌آید که نرم، شفاف، ظریف و محکم می‌باشد. کرم ابریشم‌‌ این الیاف را به هنگام دگردیسی از غدد بزاق خود ‌‌‌ترشح می‌کند.‌‌ این الیاف مجموعاً پیله را تشکیل می‌دهند. برای بدست آوردن الیاف پیله‌ها را قبل از خروج کرم از پیله، تا ۶۰ درجه حرارت می‌پزند تا کرم بمیرد و بتوان از الیاف ابریشم استفاده نمود از هر ۲۵۰ کیلوگرم پیله حدود ۲۰ کیلوگرم ابریشم خام بدست می‌آید.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا