افغانستانخبر برتر

ذبیح الله کلیم، به عنوان سرپرست و نامزد ریاست لوی سارنوالی رسما معرفی شد.

ذبیح الله کلیم، به عنوان سرپرست و نامزد ریاست لوی سارنوالی رسما معرفی شد.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور «یکشنبه ۱۵ حمل» در محفل معرفی سرپرست و نامزد ریاست اداره لوی سارنوالی کشور با اشاره به روند گفتگوهای صلح گفت:” حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از انقطاع نظام، حفظ انتخابی بودن نظام و انتخابی بودن کارگزاران درجه یک و مشارکت عادلانه همه جوانب، از محورهای اصلی طرح دولت افغانستان برای پروسه صلح است.”

معاون رئیس جمهور تأکید کرد که”عادلانه بودن” و ” پایدار بودن” باید بعنوان دو اصل اساسی در پروسه صلح کشور در نظر گرفته شود.

به گفته معاون رئیس جمهور مشروعیت جنگ و صلح در افغانستان به” اصل عدالت” بستگی دارد و صلحی که عادلانه نباشد سرانجام باعث دوام منازعه به یک شکل دیگر خواهد شد.

آقای دانش تأکید کرد که حفظ قانون اساسی برای حفظ ارزش‌ها و جلوگیری از انقطاع نظام در افغانستان یک اصل است؛ ولی در عین حال تعدیل قانون اساسی افغانستان مطابق مقتضیات اکنون براساس میکانیزم قانونی، یک ضرورت اساسی است.

معاون رئیس جمهور بر حفظ نظام انتخاباتی و مشارکت مردم افغانستان در تعیین سرنوشت شان تأکید کرد و گفت که در عین حال حکومت فعلی به رهبری رئیس جمهور غنی برای انتخابات سرتاسری و شفاف و زود هنگام زیر نظر مستقیم جامعه بین المللی و بدون مداخله حکومت در برگزاری آن، آمادگی دارد.

محفل معرفی آقای ذبیح الله کلیم بعنوان سرپرست اداره لوی سارنوالی با حضور مرستیالان، رؤسا و منسوبین اداره لوی سارنوالی، مقامات دولتی، رؤسای کمیسیون‌های نظارت بر تطبیق قانون اساسی و مبارزه با فساد اداری، نمایندگان ادارات دولتی و رسانه ها قبل از ظهر امروز برگزار شد.

معاون رئیس جمهور اداره لوی سارنوالی را یک نهاد کلیدی برای تطبیق عدالت در کشور عنوان کرد و این اداره را بر فراهم سازی دسترسی آسان مردم به عدالت، حاکمیت و تطبیق قوانین و حفاظت از حقوق عامه و ارزش های عمومی، مکلف و موظف خواند.

آقای دانش در عین حالیکه از کارکرد ها و اصلاحات فرید حمیدی لوی سارنوال پیشین کشور در اداره لوی سارنوالی تقدیر کرد، به سرپرست جدید این اداره هدایت داد تا بر ادامه اصلاحات، تأمین شفافیت، ظرفیت سازی در اداره لوی سارنوالی و حفظ استقلال اجرایی اداره لوی سارنوالی در انسجام و هماهنگی با کادرهای مسلکی این اداره، تلاش جدی نماید.

معاون رئیس جمهور همچنین تدوین پالیسی جنایی کشور را برای مبارزه با جرم و تأمین عدالت از اولویت های اساسی اداره لوی سارنوالی عنوان کرد و گفت:” تنها قانون کافی نیست، پالیسی‌های مبارزه با جرم و جنایت و شیوه‌ های پیش‌گیری قبل از وقوع و تعقیب آن بعد از وقوع و میکانیزم‌های اجراآت جزایی به تفصیل باید تدوین و تصویب شود.”

معاون رئیس جمهور همچنین از اداره لوی سارنوالی خواست که از مؤثریت قوانین و مشکلات اجرایی آن‌ها تحقیق و بررسی دقیق به عمل آورد و بر آن اساس تعدیل و اصلاحات قوانین جزایی اعم از متنی و شکلی را پیشنهاد کند.

در این برنامه همچنین ذبیح الله کلیم، سرپرست اداره لوی سارنوالی صحبت کرد و از اعتماد هیأت رهبری حکومت برای تقرر خودش به عنوان لوی سارنوال کشور ابراز قدردانی کرد.

آقای کلیم، بر ادامه اصلاحات جدی، تأمین شفافیت و مبارزه با فساد در اداره لوی سارنوالی تأکید کرد. سرپرست اداره لوی سارنوالی گفت که اصلاحات انجام شده در اداره لوی سارنوالی کافی نیست و براساس یک پلان و میکانیزم مشخص، اصلاحات لازم به صورت جدی به پیش برده خواهد شد.

آقای کلیم همچنین بر دسترسی آسان مردم به عدالت و ارائه خدمات منصفانه به تمام شهروندان کشور تأکید ورزید.

خانم سینا شنا، معاون اداره لوی سارنوالی در امور مبارزه با خشونت علیه زنان و تخلفات اطفال، نیز در این برنامه صحبت کرد و مسئولیت آقای کلیم را بعنوان سرپرست اداره لوی سارنوالی به وی تبریک گفت.

خانم شنا تأکید کرد که کادر مسلکی و تمام مسئولین اداره عالی لوی سارنوالی در انجام اصلاحات و تطبیق عدالت و انجام وظایف و مسئولیت ها با ایشان همکاری همه جانبه را خواهند داشت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا