افغانستاناقتصاد

نزدیک به دوهزار و پنج‌صد تٌن عسل در سال ۱۳۹۹ در افغانستان تولید شده است.

وزارت زراعت و مالداری کشور اعلام کرده است که آمارهای ریاست احصاییه و معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، دو هزار و ۴۹۰ متریک‌تٌن عسل در مرکز و ولایات تولید شده است.
پکتیا با تولید ۸۹۹ تُن عسل در صدر قرار گرفته و به دنبال آن ولایت‌های ننگرهار با پنج‌صد تُن و خوست با ۴۱۶ تُن، از مهم‌ترین تولیدکنندگان عسل در کشور اند.
هم‌چنان هرات، لغمان، بدخشان، کندز و بامیان نیز در فهرست عمده‌ترین ولایت‌های تولیدکننده عسل قرار دارند.
در حال حاضر، شش‌هزار و ۷۵۷ فارم بزرگ و کوچک زنبورداری در سراسر کشور وجود دارند که بیشترین آن در ولایات بادغیس، هرات، بدخشان، پکتیا، کندز، دایکندی، بامیان، لوگر، سرپل، فراه، میدان وردک، کاپیسا، تخار، بغلان و خوست قرار دارند. بادغیس با داشتن ۷۲۲، هرات با ۵۹۳، پکتیا با ۵۵۰ و بدخشان ۵۲۶ فارم زنبورداری در صدر جدول پرورش زنبور عسل قرار دارند.
زنبورداری به عنوان یک شغل پر درآمد، در حال رشد است و محصولات آن بازار خوب داخلی و خارجی دارد.
یک کیلو عسل خالص در بازارهای داخلی از ۵۰۰ تا دوهزار افغانی نظر به نوعیت آن به فروش می‌رسد.
این در حالیست که میزان تولید عسل در سال ۱۳۹۸ به دوهزار و یک‌صد تٌن رسیده بود و این رقم در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، ۳۹۰ تُن افزایش داشته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا