افغانستانخبر برتر

وزیر خارجه امریکا در سفرش به کابل، با مقامات افغانستان دیدار کرد.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز پنج‌شنبه، بیست‌وششم حمل، در یک سفر از پیش اعلام ناشده به کابل آمده است.

او در این سفر با محمداشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شواری عالی مصالحه ملی کشور دیدار کرده است.

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا، در باره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته است که خروج نیروهای کشورش از افغانستان به معنای تضعیف مناسبات استراتیژیک میان دو کشور نیست و ایالات متحده امریکا به تعهداتش با دولت و مردم افغانستان پابند است.

او گفته است که امریکا حمایت‌های دیپلوماتیک و بشردوستانه خود را از افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور ادامه می‌دهد و تلاش‌های خود را به خاطر تسهیل روند صلح افغانستان، دوام خواهد داد.

در همین حال محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، بر مبارزه مشترک همه کشورها در برابر تروریسم تاکید کرده و گفته است که به تصمیم امریکا مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان احترام می‌گذارد و تلاش می‌کند تا امریکا در روند انتقال همکاری کند.

رییس جمهور غنی از توانایی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اطمینان داده و گفته است که  این نیروها به تنهایی قابلیت دفاع از سرزمین و کشورشان را دارند.

رییس جمهور تصریح کرده است: «اکنون که ایالات متحده امریکا قصد خروج نیروهای‌شان را از افغانستان دارد، ضرورت به یک بحث واضح در خصوص آغاز فصل جدید همکاری‌ها بر محور احترام متقابل و منافع مشترک میان دو کشور وجود دارد.»

از سوی دیگر شورای عالی مصالحه ملی نیز اعلام کرده است که انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا با عبدالله عبدالله، رییس این شورا دیدار کرده است.

شواری عالی مصالحه ملی گفته است که وزیر امور خارجه امریکا در این  دیدار گفته است که خروج نیروهای امریکایی به معنای پایان رابطه و همکاری میان دو کشور نیست.

او افزوده است که با خروج این نیروها فصل تازه‌ای از روابط و همکاری میان دو کشور باز شده و امریکا به همکاری‌هایش در عرصه‌های مختلف در این فصل ادامه می‌دهد.

این سفر در حالی انجام شده که جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روز گذشته اعلام کرد که این کشور به نبرد طولانی‌اش در افغانستان پایان می‌دهد. رییس جمهور امریکا افزود که نیروهای این کشور از آغاز ماه می، روند خروج را آغاز و تا یازدهم سپتامبر این روند را تکمیل می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا